Officieel: Maserati GranTurismo heeft drie elektromotoren of zes cilinders (2022)

Maserati GranTurismo 2022

Het is zover: na maar liefst anderhalf decennium staat er een gloednieuwe GranTurismo in de Maserati-catalogus. De Italianen hebben de coupé namelijk eindelijk volledig onthuld, en bevestigen daarbij wat we al vermoedden: de V8 maakt plaats voor een V6 en zelfs een zuiver elektrische Folgore-versie.

Maserati is tegenwoordig aan een enorme inhaalbeweging bezig. Waar het merk pakweg twee jaar geleden nog één van de meest gedateerde catalogi op de markt uitdeelde met de toen al vier jaar oude Levante, zeven jaar oude Ghibli en Quattroporte en zelfs dertien jaar oude GranTurismo, heeft het sindsdien drie nagelnieuwe modellen gelanceerd. De eerste was de MC20, een heuse supercar, gevolgd door de Grecale in het populaire segment van de SUV’s. Nu presenteert Maserati het derde hoofdstuk van zijn verrijzenis, en dat komt in de vorm van een nieuwe GranTurismo.

Nieuwswaarde

Als de looks je daarbij niet heel nieuw overkomen, dan nemen we je dat niet kwalijk. Deze tweede generatie GranTurismo volgt namelijk niet alleen sterk het lijnenspel van zijn gedateerde voorganger, maar werd ook al elvendertig keer op ons netvlies geworpen door de nogal onsubtiele plaagstoten van de Maserati-marketeers. Daardoor weten we al meer dan een jaar hoe zijn silhouet eruitziet, leerden we zes maanden geleden dat zijn snuit sterk lijkt op die van de Grecale en kwam vorige maand aan het licht dat het exemplaar met V6 vier uitlaatpijpen en de elektrische versie — wat had je dan gedacht — géén uitlaatpijpen krijgt. Enkel het interieur wist Maserati nog verborgen te houden, en daar komt geen verandering in want daarvan krijgen we nog geen beelden... Bedankt hoor, Maserati.

Maserati GranTurismo 2022

Laat ons het dan maar meteen over die zuiver elektrische versie hebben, want nieuwswaardiger dan dat wordt het niet. Zo wisten we wel al dat die als ‘GranTurismo Folgore’ door het leven zou gaan en drie elektromotoren zou krijgen, maar een aantal specificaties hield Maserati nog onder zijn hoed. Het vermogen, bijvoorbeeld, blijkt een mooie 761 pk te zijn terwijl er een gerucht de ronde deed dat de EV ruim 1.200 pk zou bieden. Misschien ontstond daar dan even verwarring met het koppel, want Maserati geeft nu vrij dat de GranTurismo Folgore maar liefst 1.350 Nm naar de vier wielen stuurt. Daardoor dendert dit ruim 2,2 ton zware apparaat naar de 100 km/u in 2,7 seconden en gaat het door tot een indrukwekkende topsnelheid van 320 km/u.

Elektrische is snelste

Vlot uit de startblokken schieten is allemaal goed en wel, maar tegenwoordig verwachten we meer van een EV. Daarom heeft Maserati een accupakket van 92,5 kWh in zijn middentunnel gepropt, waarvan 83 kWh effectief bruikbare capaciteit zou zijn. Het precieze rijbereik krijgen we nog niet te horen, maar reken op een 500-tal theoretische kilometers. Wanneer die accu geladen moet worden kan dat eveneens aan een knap tempo, want dankzij een 800 V-netwerk biedt de Maserati een laadcapaciteit tot 270 kW. Eerder gaf Maserati aan dat de auto 100 kilometer zou bijladen in slechts vijf minuten, en met zo’n laadsnelheid is dat — eens de accu op temperatuur is — niet onrealistisch.

Maserati GranTurismo 2022

De elektrische GranTurismo is meteen ook de krachtigste en snelst accelererende GranTurismo, want de andere exemplaren moeten het stellen met V6-motoren. Dat zijn echter ook niet zomaar motoren, want in het vooronder van elk niet-elektrisch exemplaar schuilt een Nettuno-V6 zoals we die al kennen uit de MC20. Die komt in het geval van de GranTurismo in twee smaakjes, want de ‘Modena’ en de ’Trofeo’ — net als ‘Folgore’ namen die we ook al op de Grecale zagen verschijnen — krijgen elk hun eigen vermogen.

En de GranCabrio?

Zo haalt de Modena, die je in zekere zin als instapper zou mogen zien, 490 pk en 600 Nm koppel terwijl de Trofeo het tot 550 pk en 650 Nm schopt. Dat zijn geen even puike cijfers als de 630 pk en 730 Nm koppel die een MC20 eruit wringt, maar toch voldoende om van de GranTurismo geen slak te maken. Zo sprint je Modena naar de 100 km/u in 3,9 seconden terwijl een Trofeo hetzelfde trucje doet in 3,5 seconden, en bedragen hun topsnelheden respectievelijk 302 en 320 km/u. In beide gevallen passeert het vermogen langs een achttraps automaat en wordt het nadien verspreid over de vier wielen, met een lichte voorkeur voor de achterste exemplaren.

Maserati GranTurismo 2022

Verwacht de eerste exemplaren van deze nieuwe GranTurismo omstreeks midden 2023 in de showrooms, te beginnen met de Modena en de Trofeo. De Folgore zou echter niet lang op zich laten wachten, want die moet — nog voor de Grecale Folgore — Maserati’s eerste EV ooit i de catalogus worden. Er zou ook nog een GranCabrio in de pijplijn zitten die het dak van deze GranTurismo kapt, al geeft Maserati daarover momenteel nog geen informatie. Ook op prijzen blijft het wachten, en natuurlijk op foto’s van het interieur…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws