Peugeot trakteert zijn compactste EV op een technische update, en vooral het rijbereik valt daarin op. Het gaat er namelijk met een dikke 10 procent op vooruit, en dat terwijl de accu even groot blijft. De winst schuilt dan ook voornamelijk in een efficiëntere elektromotor.
Bij Peugeot trokken ze een tweetal weken geleden het doek van de nieuwe e-308, en daar kwam iets heel vreemds naar boven. Zo pronkte de zuiver elektrische variant van de 308 met een aanzienlijk lager verbruik dan zijn nochtans kleinere en lichtere broertje: de e-208. Het verschil lag daar grotendeels aan een efficiëntere elektromotor, en dat zet een mens aan het denken: waarom lepelen ze die dan ook niet in de rest van het gamma?
Nog meer vermogen
Dat is precies wat Peugeot nu doet met de e-208, waardoor die plots pronkt met een groter rijbereik én meer vermogen. De nieuwe elektromotor piekt namelijk op 156 pk en 260 Nm koppel, 20 pk meer dan voorheen en niet verkeerd voor een compact modelletje. Daarnaast zijn de warmtepomp en ecobandjes nog steeds van de partij om het verbruik verder te beperken. Het resultaat is een WLTP-gemiddelde van amper 12 kWh/100 km — nog 0,7 stroompjes minder dan de e-308 hem voordeed — en een actieradius van 400 kilometer. Dat is 38 kilometer meer dan voorheen, en dat terwijl de accucapaciteit van 51 kWh (48,1 kWh bruikbaar) onveranderd blijft.
Dat die accu niet vervangen wordt door het nieuwe exemplaar van 54 kWh, dat we eerder al in de e-308 zagen, is wel enigszins een verrassing. DS stelde zopas namelijk zijn vernieuwde 3-zonder-Crossback voor die het platform van de e-208 deelt, en die krijgt als elektrische E-Tense wél die accu mee. Ook daar was de nieuwe elektromotor trouwens van de partij, wat eveneens bijdroeg tot een knappe stijging in de actieradius… Dus nu er alvast twee van de platformgenoten bijgepunt werden: waar blijven jullie, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008?
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden