
Je mag zeggen over de Ford Focus ST wat je wil, maar dat het een slappe vod is zal je niet vaak horen. Toch kan het altijd nog strakker, of toch als je het aan Ford zelf vraagt. Ze introduceren namelijk een Track Pack voor de Focus ST, waardoor de auto nog wat steviger tegen het asfalt moet kleven.
We hoeven het je vast niet te vertellen, maar bij Ford dragen ze rijplezier best hoog in het vaandel. Ga maar eens kijken in de testfaciliteit waar ze al hun Europese modellen rijvaardig maken — en dat is niet zo moeilijk, want het ligt gewoon in Lommel. Die toewijding merk je zelfs achter het stuur van hun modalere modelletjes, maar het toppunt van Ford-fun vind je natuurlijk in hun hothatches: de Fiesta ST en Focus ST. Die laatste belooft nu nog betere prestaties te leveren.
Op het circuit vanaf november
Dat doet Ford niet gewoon door een grotere turbo op het blok te schroeven of de achterbank buiten te wippen onder het mom van gewichtsbesparing, maar wel door aanpassingen aan het onderstel. Daardoor blijft het vermogen van 280 pk in elke nieuwe Focus ST identiek, maar kan je de auto wel laten uitrusten met 10% lichtere 19-inchvelgen, 330 mm grote Brembo-remmerij vooraan en manueel aanpasbare dempers. Die ontwikkelde Ford in samenwerking met KW Automotive — diezelfde dames en heren die zich al over de ophanging van de Fiesta ST Edition bogen — en bieden 12 selecties voor opwaartse stijfheid en 16 voor terugvering. Afhankelijk van de stand kan je Focus ST tot 1,5 centimeter lager tegen de grond komen te liggen, wat misschien al een reden op zich kan zijn.

De aanpassingen zitten vervat in het nieuwe ‘Track Pack’ dat Ford introduceert op de Focus ST. Een prijs is er momenteel nog niet, maar we kunnen je wel al vertellen dat het uitsluitend verkrijgbaar wordt op de hatchback met manuele versnellingsbak. Je kan het pakketje vanaf vandaag bestellen, en de eerste exemplaren met Track Pack rollen vanaf november dit jaar uit de Focus-fabriek en op het circuit.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 14 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 17 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden