Maxus — u welbekend van zijn zuiver elektrische bestelbusjes — voegt iets nieuws aan zijn Europese gamma toe. Op het IAA Transport-salon in Hannover onthult het Chinese merk namelijk de T90 EV, een pick-up op stroom. En die pronkt ook meteen met een flink accupakket…
Ga je bij ons op zoek naar een volledig elektrische bestelwagen, dan komt Maxus al snel op je radar. Heel wat Europese constructeurs zijn namelijk wel bezig aan een flinke inhaalbeweging op het gebied van bedrijfsvoertuigen op stroom, maar het Chinese Maxus specialiseert zich al jaren uitsluitend in dat segment — ook bij ons. Binnenkort zal je echter ook bij hen terecht komen wanneer je op zoek bent naar een ander utilitair voertuig op stroom: een elektrische pick-up.
Eerste Europese e-pick-up?
Op het IAA Transportation in Hannover — een autosalon, maar dan voor bestel- en vrachtwagens — heeft Maxus namelijk het doek getrokken van de T90 EV. Dat zal ook een flink doek geweest zijn, want deze pick-up is met zijn lengte van 5,37 meter nog net iets groter dan een nieuwe Volkswagen Amarok. Dat resulteert in een laadbak van 1,49 meter lang en 1,51 meter breed, waar je 925 kilogram aan verhuisdozen, tuinafval of gewoon boodschappen voor je gigantische gezin in kwijt kan. De laadcapaciteit is daarmee iets kleiner dan die van de pick-ups bij Volkswagen of Ford, maar daar zit de aandrijflijn van deze Maxus natuurlijk voor iets tussen.
Zoals de naam al doet vermoeden is deze T90 EV namelijk zuiver elektrisch, waardoor de aandrijflijn al een flinke lading op zich is. Zo monteert Maxus een accu van maar liefst 89 kWh in de bodem, waarmee dit apparaat 330 kilometer ver moet komen (WLTP). Een elektromotor stuurt daarbij 204 pk en 310 Nm koppel naar de achterwielen. De T90 EV zou ook naar Europa komen, en kan daarin wel eens onze eerste elektrische pick-up worden. Tesla, Rivian, Ford en het kersverse Radar hebben namelijk ook plannen om dergelijke modellen tot bij ons te brengen, maar ook daar zijn er nog geen data in zicht.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden