Sajjad Khan, de voormalige tech chief van Mercedes, verkast naar Porsche om de ontwikkeling van een nieuwe generatie software te overzien. Dat is goed nieuws voor de Duitse sportwagenbouwer én voor Volkswagen.
Hoewel de naam Sajjad Khan je niet veel zal zeggen, overzag de voormalige tech chief van Mercedes de ontwikkeling van MBUX ("Hey Mercedes"), een van 's werelds meest geavanceerde infotainmentsystemen. Een verwezenlijking die ook Porsche niet is ontgaan. Waardoor de sportwagenbouwer diep in zijn buidel tast om de man zo snel mogelijk in de raad van bestuur te krijgen.
Hey Porsche!
De 48-jarige Khan met Pakistaanse roots zal zich bij Porsche vooral bezig houden met software. Gezien zijn voorgeschiedenis een niet onlogische beslissing natuurlijk. Al hangt er een groter verhaal vast aan zijn aanstelling. Zo schreven we een tijd terug al dat het huidige software-systeem dat gebruikt wordt bij voertuigen binnen de VW Group zo ondermaats is, dat de toenmalige CEO Herbert Diess op mocht krassen. Zijn opvolger, Oliver Blume, is niet toevallig ook de huidige baas van Porsche.
Het lijkt dus dat kersvers VW-CEO Oliver Blume meteen duidelijk wil maken dat hij wél werk wil maken van VW's softwareprobleem (nee, niet die software). Door Sajjad Khan vrijheid te geven binnen Porsche kan Blume het sportwagenmerk gebruiken om VW's infotainmentsysteem van de toekomst te ontwikkelen. Goed nieuws, op z'n minst. Want de streelstrookjes en gebrek aan over-the-air-updates in de huidige modellen zorgen er voor dat de VW Group terrein aan het verliezen is.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden