Munro Vehicles - een EV start-up uit Schotland - heeft de orderboeken geopend voor haar Mark 1. Die ruige 4x4 wil het werkpaard voor boeren, jagers en dierenartsen zijn die hun diesel aan de kant willen schuiven. Met 3.5 ton aan trekvermogen, 1 ton aan laadvermogen en een riante accu van 80 kWh voor 270 km aan range. Dit is misschien wel... wat de nieuwe Land Rover Defender had moeten zijn.
Hoewel je een elektrische aandrijflijn niet meteen associeert met rudimentaire werkpaarden zullen boeren, jagers, dierenartsen en co in de toekomst voertuigen nodig hebben waar je straffe stoten mee kan uithalen. Het Schotse Munro Vehicles zegt nu de oplossing in handen te hebben: de Mark 1, een elektrisch 4x4 werkpaard met indrukwekkende offroadprestaties, gebouwd om mensen en materiaal over moeilijk terrein te laveren en uitgerust met een no-nonsense design en ijzersterke materialen. Jep, de marketing zat er alvast niet stil.
Ploeteren in de modder
Kijken we voorbij het initiële verkooppraatje, dan zien we een vrij hoekige en minimalistische offroader met giga wielkasten en een forse bodemvrijheid. Mooi zouden we het niet durven noemen maar dat was de eerste generatie Defender misschien ook niet. De Mark 1 pretendeert dus vooral een werkpaard te zijn voor mensen die niet kicken op design (of wat de buren denken). Schrijf deze rakker echter nog niet af, want de specificaties zijn vrij indrukwekkend. Zo zorgen twee elektromotoren voor een systeemvermogen van 376 pk, 700 Nm koppel en permanente vierwielaandrijving. De starre assen, tussenbak met low range en sperdifferentieel komen rechtstreeks van een klassieke offroader, de accu van 80.1 kWh van een hypermoderne EV.
Het resultaat is een machine met een range van 270 km, een trekvermogen van 3.5 ton en laadvermogen van 1 ton. Een 4x4 gemaakt om te ploeteren over het onverharde in alle stilte. Komt het toch aan laden toe, dan kan de Munro Mark 1 dat aan 11 kW AC en 100 kW DC. Loop je al helemaal warm voor deze 4x4? Dan is het misschien ook nog belangrijk om de prijs te weten. Munro vraagt momenteel een geschatte retail prijs van £65,000. Omgerekend praten we dan over zo'n 76.000 euro. Al is het nog maar de vraag of je met je euro's kan aankloppen bij Munro. Want initieel wil het bedrijf enkel Mark 1's gaan verkopen in het Verenigd Koninkrijk en de VS.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden