Goed nieuws! Want Cupra lanceert twee nieuwe motorisaties voor haar sportieve Cupra Leon. Het minder goede nieuws? Wie hoopt op extra performance komt van een kale reis terug. Cupra introduceert namelijk een Cupra Leon met 150 pk en 190 pk. Wordt het dan geen Cupra-light?
Tot op de dag van vandaag ambieert Cupra het sportieve submerk te zijn van Seat. Insiders weten echter dat Cupra de taak heeft om Seat in alle rust uit te faseren. Zodat Seat zich kan toespitsen op mobiliteitsoplossingen binnen de VW Group en Cupra zich mag focussen op, tja, auto's verkopen. Een snelle manier om meer auto's te verkopen? Dat doe je uiteraard door goedkopere varianten te introduceren. Zoals nu het geval bij de Cupra Leon!
Minder vermogen, meer uitrusting
Stap je namelijk momenteel de Cupra-dealer binnen, dan kan je de Leon en Leon Break uitrusten met 204 pk sterke plug-in of een 300 pk sterke 2-liter viercilinder. Dat zijn al vrij forse motoren voor Jan en Irma Modaal. Waardoor Cupra nu het gamma neerwaarts uitvergroot. Zo plukt Cupra de 1.5-liter viercilinder turbobenzine met 150 pk uit de reguliere Seat Leon én introduceert het Spaanse merk een 190 pk sterke uitvoering van de gekende 2-liter viercilinder turbobenzine.
Toegegeven, dat zijn minder performante motoren voor een - in essentie - sportmodel, al countert Cupra door te stellen dat Leons uitgerust met de instapmotoren meteen mogen genieten van een riante standaarduitrusting zoals LED-koplampen, 18-duims velgen, Cupra-bumpers, en sportstoelen. Hmmm, juist ja.
Op jacht naar marge
De reden achter deze update is natuurlijk makkelijk te vinden. Bij Seat geven ze namelijk zelf grif toe dat er meer marge valt te behalen op een Cupra Leon dan op een Seat Leon. Dat daardoor het sportieve imago van Cupra tot op de limieten wordt getrokken, dat is een spijtig gevolg. Prijzen van deze nieuwe varianten hebben we trouwens nog niet, wel weten we dat ze vanaf dit najaar vallen te bestellen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden