Denk je aan een auto, dan beeld je je doorgaans in dat die een carrosserie heeft, toch? Niet als die auto een KTM is, want die constructeur gooit vrijwel al het plaatwerk overboord voor wat buizen en vooral veel gewichtsbesparing. Tot nu, want KTM belooft een heuse supercar mét koetswerk.
Heette dit platform ‘Motofans’, dan kenden we KTM vooral van zijn talrijke motorfietsen. Het gaat hier echter om auto’s, en de enige vierwieler die de Oostenrijkers momenteel produceren is de X-Bow. Dat doen ze al sinds 2008, en in al die tijd was een optionele voorruit zowat het enige noemenswaardige stuk bescherming dat je op een straatlegale X-Bow mocht verwachten. Daar komt binnenkort verandering in, want de constructeur laat de eerste beelden zien van een nieuwe X-Bow met — stel je voor — een carrosserie.
”Extreme Racer”
Die zal door het leven gaan als X-Bow GT-XR, en de constructeur neemt in zijn omschrijving zowaar het woord “supercar” in de mond. Op basis van de looks zouden we dat alvast niet betwisten want met zijn lage silhouet, de motor in het midden en — hét universele voorteken van circuitsucces — een centrale ruitenwisser ziet deze machine er alvast bloedsnel uit. De specificaties om dat te staven geeft KTM nog niet vrij, maar reken er maar op dat de GT-XR minstens 600 pk naar zijn achterwielen zal sturen. Dat doet de GTX-versie van de X-Bow namelijk al, dankzij een 2.5-liter vijfcilinderblok van Audi.
Kijk je trouwens even terug naar die X-Bow GTX, dan merk je dat die ook al een carrosserie had. Er is echter een belangrijk verschil, want met dat model mocht je je niet vertonen op de openbare weg. Deze nieuwe GT-XR-versie wordt wél straatlegaal, al zou hij zich nog steeds het beste thuis moeten voelen op een circuit. Dat is althans wat zijn naam doet vermoeden, want het ‘XR’-gedeelte staat volgens KTM voor ‘Extreme Racer’.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden