Op zijn “Celebrate the Sun”-evenement heeft Sono Motors de productieversie van zijn Sion voorgesteld. Dat die auto een elektrische MPV wordt vinden we daarbij al opmerkelijk genoeg, maar hij haalt een deel van zijn rijbereik ook nog eens uit een flinke set zonnepanelen… en die brengen best veel stroom op, zo blijkt.
We schrijven 2017 wanneer er plots een nieuwe constructeur opduikt: Sono Motors. Dat is niet de zoveelste Chinese of Amerikaanse start-up, maar wel een Duits bedrijfje met een droom: ’s werelds eerste zonneauto voor de massa bouwen. Die beloofden ze destijds tegen 2019 op de markt te brengen, maar het duurde tot vorig jaar voor we nog eens iets van de ontwikkelaars hoorden. Toen trakteerden ze hun oorspronkelijke concept namelijk op een aantal welkome updates, en die komen nu tot uiting in een productierijp model.
Geen knoppen, wel terrarium
Deze uiteindelijke Sion vertoont ook een aantal uiterlijke wijzigingen ten opzichte van het in 2017 getoonde exemplaar, want stiekem is er intussen bijna genoeg tijd voorbijgegaan voor een hele modelgeneratie. Zo werd het geheel wat strakker vormgegeven en vinden we nieuwe verlichting met LED-stroken voor- en achteraan. Ook de zijskirts en de deurgrepen werden wat moderner gevormd, en de laadpoort middenin de neus komt wat minder treurig voor de dag. Het koetswerk blijft echter wat vlak en onafgewerkt ogen, maar daar valt weinig aan te doen aangezien al die zonnepanelen natuurlijk aan de oppervlakte moeten zitten.
Ook binnenin krijgen we voor het eerst wat meer te zien dan een render, en het resultaat mag er best zijn. Toegegeven: de goedkope ventilatieroostertjes doen wat denken aan een Dacia uit de jaren 2000 maar dat wordt dubbel en dik goedgemaakt door dat verlichte terrarium met iets dat lijkt op mos erin. Daarnaast heeft Sono naar eigen zeggen een bredere middenconsole ontworpen met meer opbergruimte, maar verder was het een kwestie van budget boven gebruiksgemak. Zo vind je op de raambediening en de hendels aan de stuurkolom na geen fysieke toetsen in het interieur, dus je snapt al snel waarom dat infotainmentscherm zo groot is.
Rijdende zonnepaneelinstallatie
De ingenieurs bij Sono Motors hebben dan ook het merendeel van hun tijd en geld gespendeerd aan de aandrijflijn, en aan hetgeen dat die aandrijflijn van stroom voorziet. Zo zitten er in totaal 456 zonnecellen geïntegreerd in het koetswerk, die wekelijks gemiddeld 112 kilometer aan actieradius moeten opbrengen. Tijdens een écht zonnige week zou je zelfs 245 extra kilometers op de teller moeten zien verschijnen. Wanneer er echter geen zon is kan je nog steeds rijden want de auto vult zijn 54 kWh-accu in de eerste plaats via een stekker, goed voor in totaal 305 kilometer rijbereik (WLTP). Zo kan hij snelladen tot 75 kW, waarmee hij dus op een klein uurtje weer vol is. Daarnaast is de techniek ook klaar om stroom bidirectioneel terug af te geven aan het net of andere apparaten, als een soort rijdende zonnepaneelinstallatie-slash-opslagbatterij.
Over het vermogen van de elektromotor wordt nog niks verklapt, maar over de prijs wel. Zo zou Sono 25.126 euro netto vragen voor een Sion, wat bij ons zou neerkomen op zo’n 30.400 euro. Dat is best weinig voor een volwaardige EV, dus dan neem je er die krakkemikkige ventilatieroostertjes wel gewoon bij. En dat wordt blijkbaar massaal gedaan, want Sono liet weten dat er al 19.000 klanten een voorschot van gemiddeld 2.225 euro neergelegd hebben voor een Sion. De auto zou midden volgend jaar in productie gaan bij partner Valmet Automotive in Finland, waar ze er in zeven jaar tijd zo’n 257.000 willen bouwen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 14 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden