
Een F150 zonder V8, dat kon Ford niet laten gebeuren. Zo stond de nieuwe generatie van Amerika’s populairste pick-up sinds vorig jaar bij de dealers met hoogstens V6-motoren, maar dat maakt de constructeur nu dubbel en dik goed… Met de krachtigste motor ooit in een F150.
Om te geloven dat de pick-up springlevend is in de VS, hoef je nog maar te kijken naar hoeveel zuiver elektrische exemplaren er daar tegenwoordig te verkrijgen zijn. Niet alleen nieuwkomers als Rivian bieden namelijk EV’s met een flatbed aan, maar ook traditionele constructeurs zoals Chevrolet, GMC en natuurlijk Ford hebben exemplaren onder stroom in het gamma staan. Betekent dat daarom dat ze hun liefde voor ouderwetse V8-kracht laten vallen? Wel integendeel, zo blijkt…
Shelby-kracht
Terwijl ze aan de ene kant van Fords ontwikkelingscentrum namelijk bezig waren met stekkers en batterijen, werd in de andere vleugel blijkbaar de krachtigste motor ooit in een F150 gelepeld. Daarvoor speelden ze leentjebuur bij de Shelby-afdeling, want de 5.2-liter V8 die in het vooronder van deze Raptor R leeft zagen we eerder al in de Mustang GT500. Terwijl die daar echter 760 pk en 850 Nm koppel naar de achterwielen brengt, legt het blok in deze pick-up de nadruk meer op trekkracht met 700 pk en 864 Nm. We gaan er echter vanuit dat hij daarmee nog steeds over voldoende vermogen beschikt om je ermee te laten worstelen als met een rodeostier, al geeft Ford nog geen officiële 0-naar-100-tijd mee.

Ook van buitenaf zou je meteen moeten herkennen dat het om meer dan een ‘gewone’ Raptor gaat, want de sterkere variant krijgt een enorme power dome op zijn motorkap. Die zit er niet gewoon voor de show maar is functioneel, want daaronder leeft de supercharger. Met zijn inhoud van 2.65 liter is die op zich namelijk al groter dan het gemiddelde Europese motorblok. Daarnaast beschikt hij nog steeds over de gebruikelijke off-roadaanpassingen, zoals een veerweg van vooraan 33 en achteraan 36 centimeter en dikke banden met een diameter van in totaal 37 inch.
krachtigste én duurste ooit
Verwar dit apparaat echter niet met de reguliere Raptor-modellen. Hoewel die gelijkaardig stickerwerk en identieke off-roaduitrusting hebben, stonden die tot voor kort uitsluitend met V6-motoren in het gamma. Dat was al zo sinds de introductie van de derde generatie F150 vorig jaar, tot luidkeels protest van menig een traditionele Amerikaan… Al zijn we er niet van overtuigd dat die nu massaal voor de R-versie van de Raptor gaan kiezen. Naast de krachtigste F150 ooit is dit namelijk ook de duurste ooit, met een prijskaartje van 109.145 dollar. Met de wisselkoersen zo dramatisch als ze tegenwoordig zijn, is dat vrijwel hetzelfde bedrag in euro’s.

Die laatsten kan je echter veilig in je geldbuidel laten zitten, want net als de andere F150s komt deze Raptor R niet naar Europa. Wij moeten het dus nog steeds stellen met de V6-motoren die in onze Ford Ranger-modellen liggen… Al kan je die gelukkig ook in Raptor-aankleding bestellen.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 19 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 22 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden