Officieel: Hyundai Ioniq 6 laat nu ook in aandrijflijnen kijken (2022)

Hyundai Ioniq 6 2022

Hyundai heeft zijn nieuwe EV, de Ioniq 6, eindelijk officieel aan de wereld voorgesteld. “Nog eens,” denk je dan? Inderdaad: de constructeur liet ons eerder al kennismaken met het gedetailleerde ontwerp van de auto, maar over de technische gegevens zwegen de Koreanen toen nog in alle talen. Tot nu, dus.

Twee weken geleden trokken ze bij Hyundai het doek van een gloednieuw elektrisch model: de Ioniq 6. Dat mag je in dit geval echter letterlijk nemen, want voorlopig was het een geval van ‘kijken maar niet aankomen’ aangezien de constructeur enkel het design in detail liet zien. Naar de technische specificaties bleef het dus raden, al konden we wel al vermoeden dat de aalgladde sedan heel wat componenten met broertje Ioniq 5 en dus ook de Kia EV6 zou gaan delen. Dat wordt nu bevestigd, al blijkt de Ioniq 6 flink wat meer te gaan doen met die basis.

Tot 610 kilometer rijbereik

In eerste instantie pakt Hyundai namelijk uit met herkenbare cijfers voor de nieuwe EV. Zo wordt de Ioniq 6 verkrijgbaar met twee accu’s, waarvan de grootste 77,4 kWh meet en zijn stroom kan sturen naar ofwel één elektromotor op de achteras, ofwel een exemplaar op elke as voor vierwielaandrijving. Die laatste versie produceert dan in totaal 325 pk en 605 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-sprint van 5,1 seconden. Tot hier toe zien we dus gelijkaardige cijfers aan die van de topversie van de Ioniq 5, maar daarnaast komt er ook een model met een kleinere accu van 53 kWh. Dat is enigszins verrassend aangezien de basisversie van stalgenoten Ioniq 5 en Kia EV6 een iets grotere batterij van 58 kWh mee krijgen. Het vermogen voor die versie geeft Hyundai ook nog niet mee.

Hyundai Ioniq 6 2022

Die licht andere basisversie is echter niet het meest verrassende aan de Ioniq 6, want dat is zijn rijbereik. Waar de zuinigste Ioniq 5 met de grote accu namelijk 507 kilometer ver komt volgens de WLTP-cyclus, zou de nieuwkomer daar ruim 100 kilometer actieradius bovenop doen voor in totaal 610 kilometer. Daarin slaagt hij ondanks een grotere voetafdruk, want met 4,85 meter lengte is de sedan nog eens 22 centimeter langer dan een Ioniq 5. Die laatste is echter wel een crossover, en is daardoor maar liefst 14 centimeter hoger dan de nieuwe Ioniq 6. De nieuwere EV moet het dus hebben van zijn aerodynamica, die met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.21 allesbehalve verkeerd is. Daardoor zou de Ioniq 6 volgens Hyundai minder dan 14 kWh/100 km gaan verbruiken.

Sportieve N-versie?

Ook de snellaadcapaciteit is op niveau, al is dat weinig verrassend. Net als de Ioniq 5 en de Kia EV6 kan de Ioniq 6 stroom snoepen als de beste dankzij een boordlader die tot 350 kW aankan. Concreet betekent dit dat de accu aan de juiste laadpaal van 20% naar 80% capaciteit kan gaan in amper 18 minuten. De navigatie weet die laders ook precies staan, en kan langere ritten zo plannen dat je steeds van voldoende stroom voorzien blijft. Omgekeerd heeft de auto ook een vehicle-to-load-functie, waarbij de accu gebruikt kan worden om toestellen van stroom te voorzien of op te laden.

Hyundai Ioniq 6 2022

De productie van de Hyundai Ioniq 6 moet op gang komen in het derde kwartaal van 2022 — binnen dit en een paar maanden dus. Verwacht de eerste exemplaren begin 2023 op Belgische bodem. Later zou de Ioniq 6 ook nog eens gezelschap kunnen krijgen van een sportievere variant, want de constructeur beloofde eerder al een paar elektrische N-modellen te onthullen. Daarover weten we morgen meer, wanneer Hyundai’s ’N-Day’ plaatsvindt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws