Citroën lanceert een nieuw derivaat in haar C4-familie. Die C4 X mag je zien als een "SUV-sedan" en komt uitsluitend als elektrische versie naar onze markt. Zeg dus niet C4 X maar wel ë-C4 X. Ou la la.
Hoewel we in West-Europa niet storm lopen voor sedans, heeft het koetswerktype het nodige succes in markten zoals het Midden-Oosten en Afrika. Om de brug tussen alle continenten te slaan introduceert Citroën nu de C4 X. Een sedan... maar wel eentje met SUV-allures. Ach, een Polestar 2 volgt uiteindelijk hetzelfde receptuur.
C4... maar dan anders
Gezien de C4 X een neefje is van de C4 neemt hij ook designkenmerken van die C4 over. Het gaat dan over de gespleten koplampen en sterk geaccentueerde wielbogen. Waar de reguliere C4 achteraan nog uitpakt met een eigenzinnige bips met gespleten achterlichten, krijgt de C4 X een meer klassieke derrière. In hoeverre je bij het moderne Citroën van klassiek kan spreken.
Dat die achterkant verschillend is, is niet toevallig. Want de C4 X wil vooral uitpakken met zijn groots koffervolume. Krijg je in de reguliere C4 nog 380 liter, dan stijgt dat in deze C4 X naar een indrukwekkende 510 liter. Hoe Citroën dat klaarspeelde? Simpel, de C4 X is 24 centimeter langer dan de reguliere C4 en het volledige gros van die centimeters kom je achter de achterwielen tegen.
Nieuwste generatie infotainment
Het interieur van de C4X is - uiteraard - gebaseerd op dat van de C4. Al pakt de C4 X evenwel uit met een nieuwigheid. Zo verschijnt hij met het nieuwe infotainmentsysteem dat Citroën introduceerde in grotere broer C5 X. Een tijdelijke primeur, evenwel, want vanaf 2023 rolt Citroën dat systeem uit in al haar nieuwe modellen.
Voorts wordt het interieur van de C4 X gekenmerkt door zachte materialen, een brede middentunnel en de nodige opbergplaatsen. Passagiers achterin kunnen dan weer genieten van genoeg beenruimte. Of Citroën hierdoor stiekem aangeeft dat ze met deze C4 X mikken op de taximarkt? Nee joh!
Enkel 100% elektrisch
Op de internationale markt schuift Citroën verschillende motoren naar voren, in België zal Citroën enkel de elektrische variant invoeren. Die ë-C4 X deelt uiteraard zijn techniek met de elektrische ë-C4. Daardoor krijg je een 136 pk sterke elektromotor op de achteras die zijn energie mag tappen uit een accu van 50 kWh. De Fransen geven alvast een theoretische range op van 360 kilometer.
Moet je eenmaal aan het laden, dan kan je 11 kW AC-laden en 100 kW DC snelladen. Prijzen krijgen we dichter bij de lancering van deze nieuwe Fransoos.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 6 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 21 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden