Jaguar heeft de productie van zijn ‘nieuwe klassieker’, de C-Type Continuation, afgetrapt. Dat doen ze met een wel heel specifiek vormgegeven exemplaar, want deze bolide steekt in de racekleuren van het jaar 1952. Daarmee moet hij de 70ste verjaardag van een historische overwinning eren.
Op 29 juni 1952 won de eerste Jaguar C-Type met schrijfremmen de Grand Prix van Reims in de capabele handen van Sir Sterling Moss. Vandaag, precies 70 jaar later, start Jaguar een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van die iconische racewagen. De constructeur heeft namelijk een exemplaar geleverd van zijn C-Type Continuation, en dat is een exacte replica van het model volgens de originele bouwplannen. De auto zal in een nog niet bepaalde — maar wel beperkte — oplage gebouwd worden, en dit is daarvan de allereerste.
Nog niet uitverkocht
Het bewuste exemplaar zit dan ook in een jasje dat de 70ste verjaardag van die overwinning eer aandoet. Zo beschikt de eerste C-Type Continuation over dezelfde lakkleur, Pastel Green, en werden de stoelen ook hier bekleed met leer in Suede Green. De Dunlop-schrijfremmen die de bolide van Moss zo innovatief maakten, zijn hier natuurlijk ook van de partij. Sterker nog: zijn bezitter mag ook gewoon aan historische races deelnemen met deze C-Type aangezien de auto beschikt over een FIA-goedkeuring.
Ieder exemplaar van de continuation car, die de oorspronkelijke bouwplannen dus tot in de kleine lettertjes volgt, duurt volgens Jaguar zo’n 3.000 uren om in elkaar te steken. Daarna legt het team er minstens 250 testkilometers per stuk mee af, voor de auto aan de klant geleverd wordt. Het prijskaartje voor al die tijd en moeite kennen we niet — en willen we misschien ook niet kennen — maar we gaan ervan uit dat dit ook varieert afhankelijk van hoe je de auto aankleedt. Zo krijg je de keuze uit 12 koetswerkkleuren en acht tinten leer voor het interieur. Je kan ze allemaal ontdekken in deze specifieke configurator voor de C-Type Continuation, maar let vooral op waar je klikt want de oplage is nog niet uitverkocht…
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden