Nederland blijft absolute koploper qua laadpalen, België hinkt achterna

Oplaadpalen in Europa EV aantal info

Bijna 30% van alle Europese laadpunten voor elektrische auto's staat in Nederland. Daarmee blijven onze bovenburen absolute koplopers. België hinkt met 4.5% wat ongemakkelijk achterna. Niet in het minst omdat Nederland niet noemenswaardig groter is dan België.

Elk jaar geeft de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) een stand van zaken op laadpuntvlak in Europa. Vorig jaar al was duidelijk dat onze buurlanden het opvallend goed doen. De nieuwe cijfers tonen alvast geen verrassingen.

Nederland blijft koploper

Met maar liefst 90.284 oplaadpunten blijft Nederland de absolute koploper in Europa. Want geen land heeft meer punten staan. Daardoor is Nederland goed voor maar liefst 29.4% van de totale dekking in Europa. Of anders gezegd: bijna 1 op de drie laadpalen van heel Europa, staat in Nederland. Tegenover de cijfers van een jaar geleden valt ook een serieuze groei op. Want jaar op jaar installeerde Nederland zowat 24.000 nieuwe laadpunten. Om je een idee te geven: dat is bijna het dubbele van wat ons Belgenland in totaal heeft staan aan laadpunten. Hallucinant, als je weet dat Nederland en België niet zo veel verschillen qua oppervlakte vanuit een Europees standpunt.

Oplaadpalen in Europa EV aantal info

De top 5 wordt alvast verder aangevuld met Duitsland (59.410 ex.), Frankrijk (37.128 ex.), Zweden (25.197 ex.) en Italië (23.543 ex.). Hoewel België qua volume weinig indruk weet te maken als je kijkt naar de totaalcijfers (amper 4.5% van alle Europese laadpunten), weet ons land evenwel net zoals vorig jaar een zesde stek in te nemen op de lijst, met een totaal van 13.695 oplaadpunten. De oorzaak van die relatief hoge plaats kan gevonden worden in Oost-Europa. landen zoals Slovakije, Roemenië en Polen hebben met moeite 1.000 laadpunten staan. Bulgarije heeft er zelfs amper 531, terwijl het land 2.5 keer groter is dan Nederland.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Adriaan 12:59
afbeelding van Adriaan

Wat velen, journalisten inbegrepen, even vergeten met cijfers uit nederland is dat hun huisvesting best wel anders is dan de onze, een woning met eigen oprit is eerder de uitzondering, de hoeveelheid flats en kleine woningen die je daar vind, die niet anders kunnen dan te leunen op openbare laadinfrastructuur, is gewoon veel groter dan bij ons...
Het blijft een zaak van vraag en aanbod hoor, de vraag is enerzijds groter in NL door meer EV's, maar ook echt wel door hun woningen.

this 14:59
afbeelding van this

Weet je dan hoe groot het aandeel is van de EV-bezitters zonder eigen oprit?
Want de EV-rijders zijn meestal de betere verdieners. En die hebben vaker de mogelijkheid tot een eigen oprit.

Trouwens een eigen oprit is zeker geen uitzondering in Nederland. Verre van.
Misschien niet zo veel als in België, maar je vindt daar zeker genoeg huizen met oprit.

Adriaan 16:40
afbeelding van Adriaan

Dat zou een mooi onderzoekje zijn voor een planning bureau of journalist ;) ik ga uit van een buikgevoel doordat ik half time in amsterdam werk... Het valt ook niet echt te ontkennen dat de nederlanders dichter bij elkaar leven...

this 07:58
afbeelding van this

Amsterdam is nu ook wel maar 1 stad. Ik kom wel eens her en der in Nederland en ik zie genoeg huizen met oprit.
Vandaar dat mijn buikgevoel eerder zou zeggen dat het aandeel EV-rijders zonder oprit, maar een klein deel is. In België daarentegen zou het mij niet verbazen moest dat aandeel bijna onbestaand zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws