Toyota houdt het bescheiden. Na een kleine technologische update eind vorig jaar krijgt de Corolla nu een opfrisbeurt. De visuele verschillen zijn minimaal, maar er is wel meer vermogen. Rijhulp en infotainment worden opgewaardeerd.
De terugkeer naar de legendarische Corolla-benaming heeft Toyota goed gedaan. Met een vijfdeurs, Touring Sports-breakversie en klassieke berline (die bij ons alweer verdwenen is) is de keuze groot. De opvolger van de Auris is dus meer dan een bescheiden verkoopsucces: nog nooit is het marktaandeel van de Corolla in de Europese Toyota-verkoop zo groot geweest. Traditiegetrouw is het dan tijd voor een facelift.
Technologische updates
Die heeft visueel weinig om het lijf. Het design van het radiatorrooster en de mistlichten wordt wat opgefrist en er zijn nieuwe ledkoplampen op de hogere uitvoeringen. Nieuwe velgdesigns en koetswerkkleuren ronden de update aan de buitenkant al af. Binnenin worden de materialen en sierlijsten opgepoetst, en krijgt het infotainmentsysteem een nieuwe update. Zo gebruikt het een nieuw scherm van 10,5 duim en introduceren de Japanners stembediening en meer geconnecteerde diensten. Op de lagere uitvoeringen na krijgen alle modellen ook een nieuw instrumentendisplay van 12,3 duim. De GR Sport-uitvoering neemt wat meer visuele Gazoo Racing-accenten over.
Technisch wijzigt er wel het een en ander. Zo heeft Toyota de hybride aandrijflijnen krachtiger gemaakt. De hybride 1.8 is nu 140 pk sterk en knijpt 1,7 seconden van zijn acceleratietijd (nu nog 9,2 seconden). De CO2-uitstoot blijft met 102 g/km ongewijzigd. De hybride 2.0 is voortaan goed voor 196 pk en heeft nu 7,5 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken. Zijn CO2-uitstoot zakt lichtjes tot 107 g/km. De acceleraties van beide aandrijflijnen moeten voortaan stiller en minder ‘lineair’ aanvoelen, met een betere respons op het gaspedaal.
Eerste kwartaal 2023
De Corolla heeft tot slot recht op de meest recente rijhulp, die Toyota tegenwoordig bundelt onder de noemer ‘T-Mate’. Dat laat over-the-air-updates met nieuwe functionaliteiten toe, en bevat nu onder meer een ‘Safe Exit Assist’, dat waarschuwt wanneer je een portier opent als er een auto of fietser aankomt, en een ‘Rear Seat Reminder’, die waarschuwt wanneer je iets of – godbetert – iemand op de achterbank vergeet. De vernieuwde Corolla gaat in het eerste kwartaal van 2023 in de verkoop.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 5 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 8 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 12 uur geleden