Officieel: Nieuwe BMW X1 krijgt volwassen groeispurt (2022)

BMW X1 2022 info belgie

BMW heeft het doek getrokken van haar derde generatie X1 en die is op een haartje na zo groot geworden als de originele X3. Buiten een groeispurt krijgt BMW's kleinste SUV een cabine overladen met tech, benzine- & dieselmotoren en een volstrekt elektrische versie in de vorm van de iX1.

Dat ze bij BMW graag kort op de bal spelen bewijzen ze met de X1. Want steevast mag die na amper 6 jaar op pensioen om ingewisseld te worden voor een nieuw exemplaar. Ondertussen zijn we aanbeland bij generatie 3. Een generatie die niet enkel wil overtuigen met zijn tech-overladen cabine maar ook mikt op zakelijke klanten dankzij plug-invarianten en een volledig elektrisch model. Kijk even mee naar de nieuwe X1!

Grootser, in alle opzichten

Kon je bij de lancering van de eerste generatie in 2009 moeilijk zeggen dat de X1 een te heet gewassen X5 was, dan wordt het vanaf generatie drie toch een stuk moeilijker. Want de nieuwe X1 heeft opvallend hard gekeken naar de proporties van zijn grote broertjes toen 'ie richting ontwerptafel ging. Het resultaat is een 4.5 meter lange SUV die ook nog eens breder en hoger op zijn pootjes staat dan voordien. Om je een idee te geven; met die proporties is deze X1 nagenoeg even groot als de eerste generatie X3. Straffer nog, deze X1 slikt tegenwoordig een riante 540 liter in de koffer (1.600 liter maximaal). Dat is dan weer meer dan de eerste generatie X5 kon stouwen achterin!

BMW X1 2022 info belgie

Kortom; kleintjes worden groot. En deze X1 is daar een uitermate mooi voorbeeld van. Het voordeel van een grotere voetafdruk? Dat designers meer ruimte hebben voor, tja, design. Een stevige grille en scherp uitgehouwen lijnen typeren deze derde generatie X1. Dit is zonder twijfel één van de meer coherente designstukken van het moderne BMW. Ja, we kijken naar jou, 7 Reeks.

Vlaggenschip iX achterna

Ben je wat thuis in BMW-land, dan is het interieur van deze X1 geen al te grote verrassing. BMW tilde namelijk het dashboard van de nagelnieuwe 2 Reeks Active Tourer en plompte het in deze X1. Geen straf! Want de 2 Active Tourer leende op zijn beurt al verschillende elementen van vlaggenschip iX. We hebben het dan over het gebogen infotainmentdisplay dat bestaat uit twee schermen; een instrumentencluster van 10.25 inch en een centrale display van 10.7 inch. De ronde iDrive-knop, die werd evenwel bedankt voor bewezen diensten. Een soort van zwevende middenconsole met stevige versnellingsknop neemt die plaats over.

BMW X1 2022 info belgie

Over plaats gesproken; dankzij de gegroeide proporties moet het ook een stuk ruimer zitten zijn in deze X1. Al zeker als je voor de optionele schuifbare achterbank gaat. Daarmee kan je kofferruimte opofferen voor een toef extra beenruimte achteraan. Daarenboven kan je achteraan de hoek van de rugleuning naar eigen wensen aanpassen. Tel daar nog eens de riante kofferruimte van 540 liter bij op en je hebt meer auto dan je ooit nodig zal hebben. Let wel! Het is niet ondenkbaar dat de versies met een plug-inmotor over een net wat kleinere koffer beschikken.

Duitse kerk

Over motoren gesproken, BMW houdt de kerk nog steeds in het midden. Zo kiest het Duitse merk niet één richting maar kan je nog steeds diesels, benzines, plug-ins én een volstrekt elektrische variant krijgen. Moeten we ze nog opsommen? Oké dan! Je hebt de 18i, 18d, 23i, 23d, 25e en 30e. Een zescilinder mag je dan wel niet vinden in deze X1, de meest potente 30e plug-in beschikt over een niet malse 326 pk. +300 pk in een X1!

BMW X1 2022 info belgie

De instap diesel en benzine (18i en 18d) sturen hun kracht via een 7-trapsautomaat naar de voorwielen, alle versies daarboven doen beroep op vierwielaandrijving. Voor de new age voorziet BMW ook een elektrische variant van de X1. Over die iX1 kan je HIER alles lezen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 12:36
afbeelding van this

Hoe lang zou deze X1 zijn? Een stuk langer dan de voorganger dan? Of waar komt de extra kofferruimte vandaan?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws