Officieel: DeLorean Alpha5 is klaar voor de toekomst (2022)

DeLorean Alpha5 2022

Het plagen is voorbij, want DeLorean heeft zijn nieuwe model voorgesteld. Dat wordt geen wigvormige tweezitter zoals de DMC-12 van weleer, al blijven de verplichte vleugeldeuren wel van de partij. Nog belangrijker is echter de aandrijflijn, want deze Alpha5 wordt elektrisch.

Het is officieel: DeLorean is terug van weggeweest. De Amerikaanse fabrikant maakt zijn comeback na begin jaren '80 amper twee jaar lang de geflopte DMC-12 geproduceerd te hebben. De enige reden waarom we ons die herinneren is zijn bijrol in de Back To The Future-trilogie, maar verder was er maar weinig lof voor de wigvormige coupé. Deze Alpha5 is dan ook geen regelrechte ode aan de voorganger, al vinden we toch minstens twee omvangrijke hints terug in het design van het nieuwe model.

Regels van de (aanraak-)kunst

Net als de DMC-12 van inmiddels 40 jaar geleden krijgt deze nieuwe DeLorean namelijk ook een set vleugeldeuren mee. Dat zijn dan wel zowat de grootste exemplaren die we ooit op een — zogezegd — productierijp model mogen aanschouwen hebben, want de deuren bieden niet alleen toegang aan de voorzetels maar ook aan twee zitplaatsen achterin. Verder is er maar weinig dat aan de klassieke DeLorean doet denken, al schuilen er nog een paar verwijzingen in de achterpartij. Zo werd de achterruit voorzien van lamellen zoals de DMC-12 er ook had, en zou je het kaarsrechte, gelaagde ontwerp van de LED-achterlichten kunnen zien als een hint naar de Duplo-achterlichten van de DMC-12.

DeLorean Alpha5 2022

Achter de enorme vleugeldeuren van de Alpha5 schuilt trouwens een interieur volgens de regels van de aanraakkunst, zoals dat anno 2022 gaat. Zo vind je een relatief groot touchscreen op de zwevende middenconsole, met enkel twee individuele draaiknoppen eronder. De rest van de bediening verloopt vermoedelijk via aanrakingen, want ook op het stuur zien we geen vaste icoontjes voor de knoppen. Doorheen het hele interieur primeert trouwens het minimalisme, behalve op vlak van zitplaatsen. We gingen er namelijk van uit dat de nieuwe DeLorean opnieuw een tweezitter zou worden, maar deze Alpha5 lijkt de strijd aan te willen gaan met pakweg de Porsche Taycan dankzij plaats voor vier.

Veelbelovende toekomst

Die concurrent noemen we trouwens niet zomaar, want ook onderhouds komt de DeLorean in Taycan-vaarwater. Zo wordt de Alpha5 zuiver elektrisch, en moet hij zowel met een groot rijbereik als met sportieve prestaties kunnen pronken. Zo bereikt hij de Amerikaanse 60 mijl per uur (96 km/u) in een symbolische 2,99 seconden en gaat hij door tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 241 km/u. Bovendien zou hij dankzij een accupakket van "meer dan 100 kWh" in de buurt van de 500 kilometer actieradius moeten komen. Meer concrete cijfers krijgen we nog niet te horen, al geeft de constructeur graag nog één weetje mee: de iconische 88 mph verschijnen al na 4,35 seconden op de teller — de snelheid waarop de originele DeLorean in de Back To The Future-films begon te tijdreizen.

DeLorean Alpha5 2022

Héél ver moet je echter niet in de toekomst kijken om deze Alpha5 te zien rijden, want de Amerikanen beloven hem in 2024 te beginnen produceren. Je zal echter wel geluk moeten hebben om er eentje tegen het lijf te lopen aangezien DeLorean er slechts 88 exemplaren van gaat bouwen — inderdaad, ze weten de filmreferenties optimaal uit te melken. Nadien zouden er echter nog nieuwe DeLoreans moeten volgen, waaronder een sportcoupé met V8 en een elektrische sedan. Laat ons dus hopen dat DeLorean zijn broek niet opnieuw scheurt aan deze eerste nieuwkomer, want wat volgt klinkt al even veelbelovend.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws