Ter ere van zijn 50ste jubileum heeft de M-afdeling van BMW zijn M3 en M4 in een speciaal jasje gestoken. Op die eerste hoeven we in Europa echter niet te rekenen, maar de kleurrijke M4 '50 Jahre M' zal je ook op Europese wegen spotten.
Vandaag op de dag bestaat BMW M GmbH 50 jaar, en dat vieren ze al het hele jaar door met allerhande emotionele throwbacks en nieuwe modellen. Zo kregen we vorige week zowaar een CSL-versie van de M4 te zien en staan er ons in de komende maanden nog een nieuwe M2, de allereerste M3 Touring en zelfs het eerste toegewijde M-model sinds de M1 te wachten: de XM. De Beierse Motorsport-afdeling zet zijn verjaardag echter op een meer bescheiden manier in, en wel met twee keurrijk aangeklede special editions.
Domper van M3-formaat
Die '50 Jahre M'-versies van de M3 en M4 houden het namelijk uitsluitend op visuele aanpassingen, waardoor je onderhuids nog steeds met een 'gewone' M3 of M4 Competition onderweg bent. Al hoeft dat nog geen teleurstelling te zijn, want zelfs die 'gewone' versies doen je hart al aanzienlijk sneller slaan. In standaardvorm wordt er namelijk 480 pk naar de achterwielen gestuurd, en de Competition-versie voegt nog eens 30 paarden toe en de optie van vierwielaandrijving. Zo sprint je op zijn snelst in 3,5 seconden naar de 100 km/u.
"Wat verandert er dan wel," horen we je denken? Het antwoord krijg je vooral binnenin te zien, want daar wordt de naam 'Edition 50 Jahre M' in de hoofdsteunen en op de instaplijsten verwerkt. Ook de lakkleur is specifiek, want je kan de speciale uitvoering enkel bestellen in Carbon Black, Macao Blue, Brands Hatch Grey, Imola Red of San Marino Blue — typische M-kleurtjes, dus. Domper op de feestvreugde is echter wel dat de M3 in deze tenue voorbehouden blijft voor de VS, maar de M4 '50 Jahre M' kan je bij ons binnenkort wel bestellen. De meerprijs voor het pakketje is nog niet gekend.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden