Audi scherpt haar RS 4 Avant en RS 5 aan met nieuwe competition packs. Die leveren betere dynamische kwaliteiten, snellere schakeltijden, een lager gewicht én een betere sound. Het vermogen van de 2.9-liter V6 voorin blijft ongewijzigd. Al kom je natuurlijk niets tekort met 450 pk.
Bij BMW worden tegenwoordig zowat alle M-producten besteld met het Competition Pack. Dat is ook Audi zonder twijfel niet ontgaan. Om beter in te spelen op de noden van de sportieve klanten lanceert het merk met de vier ringen daarom nu twee nieuwe packs voor RS 4 en RS 5: Competition en Competition Plus. Die nemen vooral de handeling van de modellen onder de loep maar beloven ook een betere sound.
Minder isolatie = meer sound
Laat ons starten met de basis. Want zowel de RS 4 Avant als de RS 5 Coupe en Sportback rijden naar voren met een 450 pk sterke 2.9-liter biturbo V6. Die 600 Nm sterke krachtbron blijft ongewijzigd als je opteert voor het Competition (Plus) pakket. Audi Sport kijkt dan echter nog eens kritisch naar de componenten rondom dat motorblok. Te beginnen met het uitlaatsysteem. Dat systeem belooft niet enkel een vollere klank, dankzij het weghalen van 8 kg aan isolatiemateriaal tussen motorruimte en het interieur komt het geluid ook nog een stukje beter binnen. Sound engineering zonder beroep te moeten doen op valse geluiden. We kunnen het enkel maar toejuichen.
In het Competition Plus-pakket kan je dan weer een schroefset tegenkomen die de sportievelingen met 10 mm verlaagt. Is dat nog niet genoeg? Dan kan je zelf de set manueel nog eens verlagen met 10 mm. Samen met in drie richting verstelbare dempers en stijvere stabilisatoren zouden RS 4 en RS 5 een stukje scherper moeten sturen. Ben je eenmaal de bocht uit, dan kan je met beide Competition-packs richting de 290 km/u suizen.
Net wat sneller
Kijken we nog wat verder, dan zien we dat Audi haar sperdifferentieel achteraan opnieuw heeft gekalibreerd zodat er standaard meer vermogen naar de achterwielen gaat. Daarnaast krijgt ook de automaat nieuwe software die moet zorgen voor kortere schakeltijden. Resultaat? RS 4 en RS 5 Competition (Plus) vliegen naar de honderd in respectievelijk 3.9 en 3.8 seconden. Net een peulenschil sneller dan de "gewone" RS'en. Tenslotte voorziet Audi ook nog nieuw rubber voor deze Competitions. Zo krijg je Pirelli P Zero Corsa's die samen met een nieuw afgestelde ABS-software en het keramische remsysteem de remweg met twee meter verkorten bij een remmanoeuvre vanaf 100 km/u.
Visueel voorziet Audi een overdaad aan kleine details om duidelijk te maken dat het over Competition-varianten gaat (al kan je het gros ook krijgen op je reguliere RS). Denk dan aan zwarte accenten, specifieke 20-duimsvelgen, rode gordels en pianolak op de randen van de sportzetels. De Audi RS 4 Avant is bestelbaar vanaf 90.480 euro, de Audi RS 5 Coupé en RS 5 Sportback beginnen elk bij 93.790 euro. Het competition pack kost 8.550 euro en het competition plus pack 12.600 euro. Het Plus pack voegt vooral de aangepaste dempers, opgewaardeerde sper en aangepaste stuurratio toe.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden