Officieel: Porsche 911 Sport Classic is krachtigste manuele ‘Elfer ooit (2022)

Porsche 911 Sport Classic 2022

Porsche heeft nog eens een speciale editie van zijn 911 de wereld in gestuurd. Deze Sport Classic vormt het tweede luik van de ‘Heritage Design’-reeks, en moet vooral doen terugdenken aan de iconische 911’en uit de jaren ’60 en ’70. Daarvoor gaat hij echter wel wat verder dan enkel uiterlijk vertoon.

Deze 911 is er eentje voor de liefhebbers, want wie herinnert er zich de oorspronkelijke Sport Classic uit 2009 nog? Drie 911-generaties later krijgt die puristische machine een opvolger, en dat wordt er opnieuw eentje om te koesteren. Deze nieuwe Sport Classic is namelijk de tweede telg in Porsche’s ‘Heritage Design’-reeks, na de kersenrode 911 Targa 4S van inmiddels al twee jaar geleden.

Ducktail en double-bubble

Voor zij die in de tussentijd vergeten waren wat Porsche precies doelt te bereiken met hun Heritage Design-serie, volgt hier een bondige opfrisser. Met deze reeks wil Porsche namelijk niet alleen zijn personalisatie-afdeling — genaamd ‘Exclusive Manufaktur’ — de kans geven om te tonen wat ze in huis hebben, maar ook meteen zijn rijke verleden in de verf zetten. De Targa 4S Heritage Design Edition van 2020 moest daarin vooral verwijzen naar de oer-Porsche, de 356.

Porsche 911 Sport Classic 2022

Dit tweede lid van de Heritage Design-familie gooit het over een andere, duidelijk sportievere boeg. Net als de Sport Classic van 2009 wordt het uiterlijk gebaseerd op de eerste generatie van de 911, en dan vooral op de Carrera RS 2.7 uit 1972. Dat bereikt de auto natuurlijk door een knoert van een ducktail-spoiler op zijn motorkapje te monteren, maar ook met subtielere toetsen zoals de velgen die aan originele Fuchs-exemplaren moeten doen denken of het double-bubble-dak, dat voldoende ruimte in de cabine moet creëren voor het dragen van een racehelm.

Nieuwe ‘Widow Maker’?

Onderhuids lijkt de auto echter de waarden van de 930 Turbo van een paar jaar later — bijgenaamd ‘Widow Maker’, en je kan al raden waarom — hoger in het vaandel te dragen. Zo krijgt deze Sport Classic het 3.7-literblok van de nieuwe Turbo-modellen mee, maar die motor stuurt in dit geval zijn vermogen naar enkel de achterwielen. Bovendien koppelt Porsche er een manuele versnellingsbak aan, wat dit meteen de krachtigste 911 met handbak ooit maakt. Om het allemaal wat draaglijk te houden, werd het motorblok wel iets teruggetuned naar 550 pk. Zo scheur je er nog steeds mee naar de 100 km/u in amper 4,1 seconden, al staat volgens Porsche niet gewoon de snelheid maar wel de beleving centraal.

Porsche Heritage Design Editions

Het turbo-hart wordt trouwens enigszins verraden door de brede bodykit die op deze 911 Sport Classic zit, en die anders voorbehouden is aan de Turbo-modellen. In tegenstelling tot die krachtpatsers krijgt deze speciale editie echter geen luchthappers voor de achterwielen — nog een reden waarom de Sport Classic net wat minder vermogen biedt. Met een prijskaartje van 272.714 euro betaal je er wel wat meer voor dan voor de gemiddelde 911 Turbo, maar je moet natuurlijk ook wat over hebben voor al dat design en die exclusiviteit. Porsche bouwt deze Sport Classic namelijk maar in een oplage van 1.250 exemplaren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Techno Patat 21:06
afbeelding van Techno Patat

Klinkt allemaal heel erg cool! En hoewel dat ik de voorkeur zou geven aan een N/A blok als ik zoveel geld geef aan een 911 kan ik niet ontkennen dat ik hierin toch ook wel eens zou willen rijden. 550pk en handbak lijkt me ook wel een stevige ervaring!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws