Aston Martin wordt groen: volledig elektrisch tegen 2030

Aston Martin Valhalla 2024

Aston Martin heeft zijn elektrische toekomstplannen bekendgemaakt — en deze keer is het de Britten menens. Na een paar wilde ideeën en zelfs een verrassend concrete poging, belooft de constructeur nu volledig elektrisch te worden tegen 2030. De eerste EV staat daarin op de planning omstreeks 2025.

De liefhebber weet dat elektrische ambities bij Aston Martin met een korreltje zout genomen dienen te worden. Zo spraken de Britten jaren geleden al over een elektrisch submerk onder de historische noemer ‘Lagonda’, en kwamen ze in 2019 zelfs met een productierijpe Rapide E op de proppen die later door nieuw management volledig van de baan geschoven werd. Deze keer zal er echter niet getalmd worden, want Aston Martin is nu met een concreet plan naar buiten gekomen.

(British) Racing Green

Dat plan heet ‘Racing.Green’ — een clevere woordspeling op de typische lakkleur British Racing Green — en mikt regelrecht op het jaartal 2030. Tegen dan moet namelijk het volledige kerngamma van Aston Martin zuiver elektrisch zijn, van de sportwagens tot de SUV’s à la DBX. Let echter wel op het bewuste gebruik van het voorvoegsel “kern-”, want daarmee geven de ontwikkelaars zichzelf nog wat speling. Zo zit de kans er wel in dat Aston Martin hier en daar nog eens een speciale editie met een verbrandingsmotor zal bouwen om de puristen aan hun kant te houden.

Aston Martin Rapide E 2019

Verder vuren de Britten nog een aantal andere data op ons af, die de ambitie wat kracht bij moeten zetten. Zo staat de eerste plug-inhybride op de planning in 2024, en dat wordt de heftige ‘Valhalla’ met middenmotor en ruim 900 pk. Het jaar daarop mogen we een eerste EV verwachten, maar daarover geeft Aston Martin nog geen verdere informatie vrij. Wat ze wel al laten weten, is dat ze tegen 2026 een geëlektrificeerde versie van elk model in hun gamma willen aanbieden. Kijken we nog wat verder in de toekomst, dan belooft de constructeur om tegen 2039 over de hele lijn koolstofneutraal te zijn, van productielijn tot uitlaatpijp. Schrijf deze data dus gerust in je agenda, want een loze belofte zoals de Rapide E laten we geen twee keer gebeuren!

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
luijt Visser 19:15
afbeelding van luijt Visser

Vind het triest dat ze zelfs een Aston Martin, een wagen uit het hogere segment met veel aanzien in een electrische variant gaan maken. Er zijn al genoeg electrische auto's. Zelfs meer dan dat er aan electriciteit leverbaar is straks. Omdat het zo goed is voor het millieu wordt er totaal niet meer nagedacht ! Kolencentrale's moesten sluiten opdat er biomassa voor terug moesten komen en Tata Steel draait nog altijd gewoon door. afneembare trekhaken die het zicht van de kentekenplaat halen, plastic rietjes vervangen voor kartonnen waar je in kan stikken, super moderne led verlichtin op de nieuwste auto's verblinden je bij de fleet. Lichtere motoren met turbo, Aandrijfdelen van plastic en VW dsg bakken die in no-time naar de kloten gaan. En maar lekker blijven vervangen alles. O, o, o en maar denken dat je het millieu beter maakt. De enige die er beter van wordt is de monteur die jou auto meermaals op de brug verwelkomt en je met een lege beurs de deur uit laat lopen.
We moeten heel hard back to basic allemaal.

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

De enige die er beter van wordt is de monteur die jou auto meermaals op de brug verwelkomt en je met een lege beurs de deur uit laat lopen. => klopt niet echt, want hoe meer elektrische wagen er komen, hoe minder onderdelen er vervangen moeten worden. Dus, de monteur mag ook beginnen vrezen voor zijn job. Binnenlort zullen het enkel nog specialisten zijn die overblijven. Vraag me af hoe lang de opleiding "automochanica" nog zal bestaan in zijn huidige vorm.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws