De Nederlandse Audi-importeur zet morgen een wel heel radicale stap in de geschiedenis van het merk. Vanaf 1 april zullen ze namelijk geen modellen meer aanbieden met een dieselmotor onder de kap. Nederlandse gegadigden moeten het vanaf dan stellen met benzinemotoren of (deels) geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Het is nog niet helemaal duidelijk of het hier gaat om een vroege 1-aprilgrap van de Nederlandse Audi-importeur, maar dan zijn wij er alvast met open ogen in getrapt. Bij deze: onze noorderburen krijgen met ingang van volgende maand — vanaf morgen dus — geen dieselmotoren meer in de Audi-configurator te zien. Daarmee verdwijnt het TDI-acroniem uit het gamma van één van de meer iconische merken uit de geschiedenis van de zelfontbrander, en wordt die leegte opgevuld met — hoe kan het ook anders — elektrificatie.
(Fiscaal) klimaat
Het persbericht wil dan ook vooral belichten dat Audi Nederland in de toekomst meer gaat focussen op benzinewagens, plug-inhybrides en zuiver elektrische modellen. Het TDI-opschrift achterop de gemiddelde Audi moet dus, voor de kenners, plaats ruimen voor TFSI, TFSIe en e-tron. Dat doet de Audi-importeur trouwens niet zomaar, want volgens hun cijfers had vorig jaar slechts 1% van de in Nederland verkochte auto’s in het premiumsegment een dieselmotor onder de kap.
Het schappen van de dieselversies komt natuurlijk niet als een complete verrassing. In Nederland worden deze motoren steeds sterker afgestraft door middel van bijvoorbeeld roettaksen, en ook elders is een zelfontbrander geen voor de hand liggende keuze meer. Dat merken we ook in eigen land steeds vaker, waar je niet alleen aardig wat meer belasting betaalt op je dieseltje maar in sommige gevallen ook rechtsomkeer moet maken bij het naderen van een stadscentrum. Het is dan ook niet duidelijk of deze maatregel op termijn ook voor de Belgische Audi’s gaat gelden, al blijkt uit onze verkoopcijfers van vorig jaar dat de Belg de dieselmotor nog niet helemaal uit zijn leven verbannen heeft.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 13 min geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 15 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden