Officieel: Renault Austral neemt fakkel van Kadjar over (2022)

Renault Austral 2022 info

Na zeven jaar schuift Renault een opvolger voor de Kadjar naar voren. Die krijgt naast een nieuwe naam, ook designtrekjes van de elektrische Mégane E-TECH, een serieuze groeischeut en een tot 200 pk sterke hybridemotor onder de kap. De Austral is geboren.

Net zoals Talisman de fakkel van Laguna mocht overnemen, neemt Austral nu de fakkel van Kadjar over. Niet in het minst omdat Renault aan een nieuwe bladzijde in haar geschiedenis gestart is. Eentje van een emotioneel design, geëlektrificeerde motoren en gebruiksgemak. De Austral zou na de elektrische Mégane E-Tech (RIJTEST) de belichaming van die nieuwe richting moeten zijn.

Emotioneel design

Hoewel Kadjar een kleine verkoopsucces was voor Renault (met dank aan de gedeelde Nissan Qashqai-basis), kon je de crossover moeilijk betichten van een expressief design. Austral oogt een stuk strakker en hedendaagser. Met scherpe vouwen, een uitgesproken lichtdesign en een fors diamantlogo in de grille. Nieuw met de Austral debuteert de Esprit Alpine-uitvoering. Die uitvoering zal op termijn bij alle Renaults de R.S.-line gaan vervangen. Bij de Austral voegt die uitvoering vooral een toefje visuele sportiviteit toe. Denk aan een matgrijze lakkleur, Alcantara in het interieur, dat soort zaken.

Renault Austral 2022 info

Onderhuids rolt de Austral op het nieuwe CMF-CD-platform dat we ook kennen van pakweg de Nissan Qashqai. Daardoor meet de wielbasis van 2.67 meter identiek met die van de Japanner. De Fransen maken de Austral wel een toefje groter, met een totale lengte van 4.51 meter, een breedte van 1.83 meter en een hoogte van 1.62 meter.

kwaliteitsinjectie

Was de Kadjar bij zijn lancering binnenin nog een bont allegaartje, dan krijgt deze Austral een serieuze kwaliteitsinjectie. Fraaie naar de bestuurder gerichte schermen van maximaal 12-duim maken hun opwachting, samen met een optionele head-updisplay. Het eigenaardige vierkante stuur en de steunhendel op de middenconsole vanuit de Mégane E-Tech vinden eveneens hun weg naar Austral. Het geheel oogt alvast minimalistisch... en verzorgd.

Renault Austral 2022 info

Renault stoeft vooral met de ruimte in het interieur. Zo zouden inzittenden riant moeten kunnen zitten en kan de achterbank zelfs (optioneel) verschoven worden voor meer been- of kofferruimte. Over die koffer gesproken, die heeft verschillende volumes afhankelijk van de motorvarianten. Maximaal meet hij 575 liter groot, minimaal 430 liter. Leg je de achterbank plat, dan slikt de Austral maximaal 1.525 liter.

Geen stekker, wel hybrid

Voorin de Austral gaat de vlaag van vernieuwing verder. Een diesel zal je er niet meer vinden, wel een resem aan geëlektrificeerde benzinemotoren. Starten doet Renault met een 130 pk sterke 1.2-liter mild hybrid driecilinder turbobenzine. Graag meer vermogen? Dan schuift Renault een 140 en 160 pk sterke variant van een 1.3-liter mild hybride turbobenzine naar voren. Die laatste motor kan je koppelen aan een automaat met zeven trappen.

Renault Austral 2022 info

De meest interessante uitvoering wordt echter de Austral E-TECH. Die neemt in de basis namelijk de 1.2-liter driecilinder turbobenzine van 130 pk en 270 Nm koppel en voegt daar een elektromotor van 70 pk en 205 Nm aan toe. Anders gezegd; de Austral E-Tech is een hybride à la Toyota met desgewenst 160 of 200 pk (max 410 Nm koppel). Dankzij een accu van 1.7 kWh en regeneratie tijdens het remmen is de Austral daardoor in staat korte stukjes puur elektrisch te rijden. Belangrijker is dat de elektromotor het verbruik tempert. Renault spreekt over een normverbruik van 4.6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 105 g/km.

Vanaf het najaar verschijnt deze Austral op onze wegen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Thomas22 14:21
afbeelding van Thomas22

Ik had net iets meer verwacht dan enkel visuele sportieve elementen bij de Esprit Alpine-uitvoering.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws