Tussen al de berichtgeving over chiptekorten, lange levertermijnen en productiestops mag het ook wel eens goed nieuws zijn. Zo laat Rolls-Royce weten dat ze het beste verkoopjaar ooit achter de rug hebben. Dat lijkt echter niet zozeer aan de coronacrisis te liggen maar wel dat andere globale virus: de SUV-gekte.
We zijn het inmiddels zo moe als koude pap, dat wereldwijde tekort aan microchips. De Belgische inschrijvingscijfers zijn er ietwat door in de war en ook onze lezers blijven maar aangeven dat hun nieuw bestelde auto’s op zich laten wachten. Laat ons daarom even gaan kijken bij een fabrikant die allesbehalve last lijkt te hebben gehad van de halfgeleidercrisis. Rolls-Royce verkondigt namelijk vol trots dat ze het beste jaar in hun 117-jarige geschiedenis afgewerkt hebben.
Monsterstijging
Zo hebben de Britten vorig jaar 5.586 auto’s aan de welgestelde man of vrouw gebracht, een absoluut record voor het luxemerk. En dan spreken ze niet over een toevallig tiental autootjes meer dan het jaar ervoor, maar wel over een stijging van — hou je vast — 49% ten opzichte van de cijfers van 2020. Het merk lijkt daarbij naar eigen zeggen vooral in opmars in China, de VS en Azië, dus of we bij ons plots zoveel meer Spirits of Ecstacy in het straatbeeld gaan zien kunnen we niet zeggen.
Hoewel de Phantom nog steeds het boegbeeld van het merk blijft heeft de constructeur zijn stijgende populariteit grotendeels te danken aan de Cullinan. Dat model bracht Rolls-Royce naar het immer populaire segment van de SUV’s en is inmiddels goed voor zo’n 30% van de totale verkopen. Daarnaast doet ook de nieuwe Ghost het goed, zeker sinds de introductie van zijn stervoetballer-vriendelijke ‘Black Badge’-uitvoering. Volgend jaar zet het luxemerk trouwens opnieuw een baanbrekende stap in zijn geschiedenis, want dan brengt het zijn eerste elektrische auto op de markt in de vorm van de Spectre.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden