Het jaar 2021 is achter de bergen verdwenen waardoor we de balans kunnen opmaken: Hoe zat het met de Belgische autoverkoop in 2021? Wie waren de grote winnaars en de grote verliezers?
De glijbaanperiode, zo kan je sinds vorig jaar de auto-inschrijvingen in België noemen. Want hoewel we sinds 2014 aan een sneltempo de ladder aan het opklimmen waren, kwam het na 2019 tot een vrije val. 2021 zet die val nog wat verder. Met dank aan het wereldwijde chiptekort. Om het in bare cijfers uit te drukken: in 2019 werden er in België nog 557.970 auto's ingeschreven, in 2020 daalde dat getal al tot 439.038 en 2021 sluiten we af met amper 383.123 inschrijvingen. Of anders gezegd: de markt is met 30% in elkaar gestuikt op amper 2 jaar tijd.
Grijze sneeuw
We moeten er dan ook niet flauw over doen, in het huidige klimaat zijn er alleen maar verliezers, want het gros van de automerken ziet zwarte sneeuw. Of toch op z'n minst grijze sneeuw. Nu goed, worden er cijfers bijgehouden, dan vallen er ook winnaars en verliezers aan te duiden. Dankzij Febiac weten we nu wie de grote winnaars en verliezers zijn op vlak van inschrijvingen in 2021.
De eerste stek is alvast geen verrassing, want bijna maandelijks wisten we te vertellen dat BMW op weg is om hét grootste automerk in België te worden. Met finaal 38.962 ingeschreven auto's is ze dat ook gelukt. Saillant detail: het is de allereerste keer dat BMW wereldwijd in een land op de eerste plaats staat. Een wereldprimeur in ons kleine Belgenland dus. Hoe de top 10 er verder uit ziet?
1. BMW: - 38.962 ex.
2. Volkswagen: - 34.349 ex.
3. Peugeot: - 28.479 ex.
4. Audi: - 28.016 ex.
5. Mercedes: - 27.525 ex.
6. Renault: - 20.203 ex.
7. Citroën: - 18.327 ex.
8. Opel: - 16.946 ex.
9. Skoda: - 15.874 ex.
10. Toyota: - 15.796 ex.
Zoals je kan zien bestaat de top 5 uit maar liefst 3 Duitse premiummerken. Met dank aan het hoge aantal salariswagens in ons land natuurlijk. Al moet gezegd dat hoog eindigen in de lijst ook grotendeels valt te verklaren door het überhaupt kunnen leveren van wagens. Zo is het door het wereldwijde chiptekort geen uitzondering dat je 6 maanden tot een jaar kan wachten op je nieuwe wagen. Anders gezegd: hoewel er momenteel automerken zijn die op een gigantische stapel orders zitten, kunnen ze de producten vaak niet leveren. Tot groot ongenoegen van de klant natuurlijk.
Grote winnaars uit China, Renault bijt in het stof
Leggen we er de cijfers van 2020 naast, dan kunnen we ook wat interessante conclusies trekken. De groei van maar liefst 440% voor MG bijvoorbeeld. Want hoewel het Chinese merk in 2020 amper 138 auto's wist in te schrijven in België, steeg dat getal in 2021 naar 746 exemplaren. Daarmee is het merk in één klap twee keer zo groot als Subaru (320 ex.)! Andere opmerkelijke verschijningen in de lijst zijn DFSK en Aiways. Beide Chinese merken wisten een groei te noteren van respectievelijk 275% en 105%. Al gaat het dan wel over 75 DFSK's en 41 Aiways' in pure getallen. Ook bij Polestar hebben ze zonder twijfel de fles ontkurkt. Want met 1.003 inschrijvingen groeide het merk 112% tegenover 2020.
De voornaamste winnaars ken je nu maar hoe zit het met de verliezers? Welke automerken moesten opvallend hard inbinden tegenover 2020? Wel, zelfs in de top blijf je niet gespaard. Want hoewel Renault een zesde stek inneemt, had het merk het potentieel in zich om in de top 3 te belanden. Leveringsproblemen hebben er echter voor gezorgd dat Renault maar liefst 36% minder auto's kon inschrijven in 2021. Ook favoriet van de particulier Fiat moest 30% inboeten, terwijl zustermerk Alfa Romeo haar inschrijvingen verder ziet dalen met 36%. Daardoor was het Italiaanse premiummerk in 2021 kleiner dan Mitsubishi. Je weet wel, het Japanse merk dat zich vorig jaar terug trok van de Belgische markt.
Tenslotte nog eentje waar we niet rond kunnen: Hoe heeft Tesla het gedaan in 2021? Wel, met 3.262 inschrijvingen wist het net geen 10% te groeien, is het nog steeds 3 keer groter dan Polestar maar wel nog steeds 10 keer kleiner dan marktleider BMW.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 11 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden