Dit waren de 10 populairste automerken in België in 2021 (Spoiler: BMW staat op 1)

Inschrijvingen auto belgie 2021

Het jaar 2021 is achter de bergen verdwenen waardoor we de balans kunnen opmaken: Hoe zat het met de Belgische autoverkoop in 2021? Wie waren de grote winnaars en de grote verliezers?

De glijbaanperiode, zo kan je sinds vorig jaar de auto-inschrijvingen in België noemen. Want hoewel we sinds 2014 aan een sneltempo de ladder aan het opklimmen waren, kwam het na 2019 tot een vrije val. 2021 zet die val nog wat verder. Met dank aan het wereldwijde chiptekort. Om het in bare cijfers uit te drukken: in 2019 werden er in België nog 557.970 auto's ingeschreven, in 2020 daalde dat getal al tot 439.038 en 2021 sluiten we af met amper 383.123 inschrijvingen. Of anders gezegd: de markt is met 30% in elkaar gestuikt op amper 2 jaar tijd.

Grijze sneeuw

We moeten er dan ook niet flauw over doen, in het huidige klimaat zijn er alleen maar verliezers, want het gros van de automerken ziet zwarte sneeuw. Of toch op z'n minst grijze sneeuw. Nu goed, worden er cijfers bijgehouden, dan vallen er ook winnaars en verliezers aan te duiden. Dankzij Febiac weten we nu wie de grote winnaars en verliezers zijn op vlak van inschrijvingen in 2021.

Inschrijvingen auto belgie 2021

De eerste stek is alvast geen verrassing, want bijna maandelijks wisten we te vertellen dat BMW op weg is om hét grootste automerk in België te worden. Met finaal 38.962 ingeschreven auto's is ze dat ook gelukt. Saillant detail: het is de allereerste keer dat BMW wereldwijd in een land op de eerste plaats staat. Een wereldprimeur in ons kleine Belgenland dus. Hoe de top 10 er verder uit ziet?

1. BMW: - 38.962 ex.
2. Volkswagen: - 34.349 ex.
3. Peugeot: - 28.479 ex.
4. Audi: - 28.016 ex.
5. Mercedes: - 27.525 ex.
6. Renault: - 20.203 ex.
7. Citroën: - 18.327 ex.
8. Opel: - 16.946 ex.
9. Skoda: - 15.874 ex.
10. Toyota: - 15.796 ex.

Zoals je kan zien bestaat de top 5 uit maar liefst 3 Duitse premiummerken. Met dank aan het hoge aantal salariswagens in ons land natuurlijk. Al moet gezegd dat hoog eindigen in de lijst ook grotendeels valt te verklaren door het überhaupt kunnen leveren van wagens. Zo is het door het wereldwijde chiptekort geen uitzondering dat je 6 maanden tot een jaar kan wachten op je nieuwe wagen. Anders gezegd: hoewel er momenteel automerken zijn die op een gigantische stapel orders zitten, kunnen ze de producten vaak niet leveren. Tot groot ongenoegen van de klant natuurlijk.

Grote winnaars uit China, Renault bijt in het stof

Leggen we er de cijfers van 2020 naast, dan kunnen we ook wat interessante conclusies trekken. De groei van maar liefst 440% voor MG bijvoorbeeld. Want hoewel het Chinese merk in 2020 amper 138 auto's wist in te schrijven in België, steeg dat getal in 2021 naar 746 exemplaren. Daarmee is het merk in één klap twee keer zo groot als Subaru (320 ex.)! Andere opmerkelijke verschijningen in de lijst zijn DFSK en Aiways. Beide Chinese merken wisten een groei te noteren van respectievelijk 275% en 105%. Al gaat het dan wel over 75 DFSK's en 41 Aiways' in pure getallen. Ook bij Polestar hebben ze zonder twijfel de fles ontkurkt. Want met 1.003 inschrijvingen groeide het merk 112% tegenover 2020.

Inschrijvingen auto belgie 2021

De voornaamste winnaars ken je nu maar hoe zit het met de verliezers? Welke automerken moesten opvallend hard inbinden tegenover 2020? Wel, zelfs in de top blijf je niet gespaard. Want hoewel Renault een zesde stek inneemt, had het merk het potentieel in zich om in de top 3 te belanden. Leveringsproblemen hebben er echter voor gezorgd dat Renault maar liefst 36% minder auto's kon inschrijven in 2021. Ook favoriet van de particulier Fiat moest 30% inboeten, terwijl zustermerk Alfa Romeo haar inschrijvingen verder ziet dalen met 36%. Daardoor was het Italiaanse premiummerk in 2021 kleiner dan Mitsubishi. Je weet wel, het Japanse merk dat zich vorig jaar terug trok van de Belgische markt.

Tenslotte nog eentje waar we niet rond kunnen: Hoe heeft Tesla het gedaan in 2021? Wel, met 3.262 inschrijvingen wist het net geen 10% te groeien, is het nog steeds 3 keer groter dan Polestar maar wel nog steeds 10 keer kleiner dan marktleider BMW.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Alfa 12:24
afbeelding van Alfa

Elk jaar wanneer dit artikel verschijnt, merk ik een soort leedvermaak wanneer de cijfers van Alfa Romeo aan bod komen. Vorige editie werd benadrukt dat ze minder verkopen dan Lancia in Italie, deze keer is een vergelijking met Mitsubishi blijkbaar relevant.
Precies of jullie kijken reikhalzend uit naar het verdwijnen van Alfa Romeo?

Hoe zit het trouwens met pakweg Jaguar en Lexus? Zijn er daar geen interessante cijfers over te vermelden?

Yvesw 14:15
afbeelding van Yvesw

Alfa: Echt interessant is de cijfer-evolutie van beide merken niet. Lexus kende een inschrijvingsdaling van zo'n 10% (850 ex.) en staat boven Alfa in de lijst (801ex.). Land Rover en Jaguar kenden een verlies van zo'n 21%. Om je een idee te geven: Land Rover is nog steeds groter dan Tesla maar de kans bestaat dat dit volgend jaar zal omkeren.

Het is trouwens geen leedvermaak dat we Alfa vermelden. Wel is het één van de weinige merken die +30% aan inschrijvingen moest inboeten. Om je nog een interessant cijfer te geven; Cupra kende een groei van maar liefst 32.450 procent! Maar dat heeft er natuurlijk mee te maken dat Cupra tegenwoordig op zichzelf staat.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws