De Morgan Plus 8 is terug — en we kunnen in één adem vermelden dat hij alweer weg is. Morgan heeft het model namelijk even nieuw leven in geblazen met 9 nog sterkere GTR-exemplaren, maar die 9 zijn inmiddels alweer allemaal verkocht.
De eeuwig klassieke Plus 8 ligt nog vers in het geheugen. De Morgan met achtcilinder kende ruwweg twee generaties, eentje die liep van 1968 tot 2004 en een gemoderniseerd model dat tussen 2012 en 2018 van de band rolde. Het is die laatste die ze in Worcestershire even vanonder het stof haalden om te verwennen met een nog sterkere motor.
Krachtigste Morgan ooit
Voor de gelegenheid werd de atmosferische 4.8-liter V8-motor, uit de rekken van BMW, opgevoerd tot een vermogen van 375 pk. Dat maakt hem nog sterker dan de standaard-Plus 8, die tot 2018 geproduceerd werd en 362 pk combineerde met een leeggewicht van amper 1.100 kilogram. Zo neemt deze Plus 8 GTR de eretitel op zich van ‘krachtigste Morgan ooit’ en — dat denken we toch — misschien ook wel die van ‘krachtigste auto met een deels houten frame ooit’.
Uiterlijk krijgt de GTR twee kannonslopen van uitlaten mee, maar verder zal elk van de 9 exemplaren volledig gepersonaliseerd worden volgens de smaak van de koper. De Plus 8 die we hier te zien krijgen is de eerste afgewerkte auto en die kreeg vijfspaaksvelgen met één centrale wielmoer, een hardtop en een lichtblauwe laklaag die doet denken aan de Plus 8 Big Blue-racewagen van de jaren ’90.
Meer dan deze 9 GTR’s moeten we trouwens niet verwachten: Morgan kon ze enkel produceren omdat ze toevallig ergens in een donker hoekje van hun fabriek nog een paar originele Plus 8-chassis gevonden hadden. Technisch gezien gaat het hier dus om een soort continuation car à la Jaguar C-Type.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 5 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 21 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden