
Kort na de dieselversie trekt Jeep nu ook de metaforische stekker uit zijn Wrangler met enkel een benzinemotor. Na de modeljaarupdate van 2022 zal alleen de 4xe-variant in het gamma achter blijven, een plug-inhybride.
Inderdaad: haast je naar de Jeep-dealer als je van ouderwets off-roaden houdt want de traditioneelste terreinwagen op onze markt verliest zijn traditioneelste aandrijflijn. Met ingang van het nieuwe jaar kan je de Wrangler namelijk uitsluitend nog met een stekker bestellen, als plug-inhybride wel te verstaan. Al hoef je er niet al te lang van wakker te liggen want ook die versie kan best zijn plan trekken naast de geplaveide weg.
Rijden of waden
De Jeep Wrangler 4xe biedt namelijk — zoals de naam wel doet vermoeden — nog steeds vierwielaandrijving, alleen haalt hij zijn kracht in dit geval uit een 2.0-liter benzinemotor en een elektromotor, geïntegreerd in de automatische achtversnellingsbak. Dat maakt er de krachtigste Wrangler ooit van met 380 pk en 637 Nm koppel. Dat is goed voor een 0-naar-100-sprintje van 6,4 seconden, en dat tegen een CO2-uitstoot van 79 g/km.

Nog niet overtuigd? Dan kunnen we je ook vertellen dat deze Wrangler dankzij een accupakket van 17,3 kWh tot 50 kilometer elektrisch kan rijden en/of waden. Ook als plug-inhybride kan de Wrangler namelijk door water rijden tot een diepte van 76 centimeter, zonder dat je daarbij schrik moet hebben om het accupakket te beschadigen.
Ook geen tweedeurs meer
Het verdwijnen van alle niet-geëlektrificeerde Wranglers heeft echter ook nadelen, want daardoor verdwijnt de karaktervolle driedeursversie uit het gamma. De stekker-Wranger is namelijk altijd een vijfdeurs omdat de langere wielbasis meer plaats biedt voor het accupakket.

Anderzijds krijgt de Wrangler 4XE wel meer standaarduitrusting mee dan zijn verbrandingsbroertjes, en de modeljaarupdate doet daar nog een schepje bovenop. Zo krijgt je Wrangler voortaan automatische grootlichten, adaptieve cruise control en een noodremassistent. Natuurlijk zien we de vanafprijs van de Wrangler hierdoor wel de hoogte in schieten: een driedeurs basis-Wrangler met een benzinemotor kost nu nog 50.550 euro terwijl je binnenkort minstens 72.500 euro moet neertellen voor de Wrangler 4xe.
Recente reacties
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
Ik ben van die mannen die hun geld toch nog ergens anders in gepsendeerd hebben :) De keuze ging...
Door Waxweazel 22 uur geleden
Vraag: heeft de levering van jouw nieuwe auto vertraging opgelopen?
VW Tiguan eHybrid (PHEV)... Besteld 02/2021 Eerste prognoses leverdatum 07/2021..09/2021 Daarna...
Door Ed V. 1 dag geleden
Officieel: Mercedes C 300 e is plug-in met indrukwekkende range (2021)
Ik bezit nu 103 dagen de mercedes C300e break. De eerste 20 dagen was ik best tevreden. Sindsdien...
Door Matti_C300e 1 dag geleden
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
Lpg is een afvalproduct die bij het maken van benzine vrij komt, heeft dus niets met Poetin te...
Door Andy 1 dag geleden