Skoda heeft voor de Indiase markt het doek getrokken van de Slavia. Die nieuwe compacte Tsjech mag je zien als het sedanbroertje van de bij ons verkochte Fabia. Al rolt hij op eigen fundamenten én werd hij vernoemd naar de eerste fiets die Skoda ooit bouwde. Juist ja.
Na het vertrek van de Rapid in 2019 uit Europa, verkoopt Skoda geen compacte sedan meer in onze contreien. Op de internationale markt liggen de kaarten echter net wat anders geschud. Want de Fabia hatchback krijgt er in India een sedanbroertje bij. Die gaat niet meer door het leven als Rapid maar luistert wel naar de naam Slavia. Een eerbetoon aan de eerste fiets die Skoda's oprichters Václav Laurin en Václav Klement ooit bouwden. Ach, marketing.
Fabia met (grotere) koffer
De nieuwe Slavia is met zijn 4.5 meter lengte en genereuze wielbasis van 2.6 meter een aangename verschijning. Als een soort van no-nonsense alternatief voor de bij ons gekende i30 Fastback. Kwatongen zien er zelfs een mooier design in dan bij de Octavia. Hoe dan ook, Indiase klanten zullen binnenin kunnen genieten van alle moderne technologieën die Skoda aan te bieden heeft. Van een (optionele) digitale instrumentencluster tot een stevige knoert van een infotainmentscherm. Enfin, grote schermen dus. Zoals de mode van 2021 dicteert.
Onderhuids rolt deze Slavia op een lokaal platform. Dat MQB-A0-IN-fundament (wat een naam) zorgt er voor dat de wagen vooral gebouwd kan worden met de hulp van lokale toeleveranciers. Zo wordt 95% van deze Slavia gefabriceerd in India. Niet slecht.
150 paarden
Kijken we naar motoren, dan mogen een 1-liter driecilinder turbobenzine en een 1.5-liter viercilinder turbobenzine hun kracht naar de voorwielen sturen. Die eerste is respectievelijk 115 pk sterk, de tweede maar liefst 150 pk sterk. Een Europese lancering zit er trouwens niet in. Waardoor deze Slavia aan onze neus voorbij gaat. Zonde, want met zijn koffer van 521 liter is deze sedan, naar Skoda-iaanse gewoonte, een klein ruimtewonder.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 22 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden