Elektrische auto opladen in amper 5 minuten? Nieuwe stroomkabel maakt het mogelijk!

Oplaadkabel Purdue university EV

De Amerikaanse universiteit Purdue in Indiana heeft met de steun van Ford een nieuwe generatie oplaadkabel voor EV's ontwikkeld die extreem hoge oplaadsnelheden toelaat. Door gebruik te maken van damp als hittegeleider kan er tot vier keer sneller worden opgeladen. Opgeladen in amper 5 minuten? klinkt niet slecht, toch?

De tragere oplaadsnelheden van een elektrische auto tegenover een klassieke wagen met verbrandingsmotor blijft één van dé grote struikelpunten voor mensen die de omschakeling willen maken. Wat als dit probleem kan verholpen worden? Issam Mudawa, onderzoeker van de Purdue universiteit in Indiana (VS), lijkt het antwoord in zijn handen te hebben, met de steun van Ford.

Dampen maar!

Mudawa ging er met zijn researchteam namelijk van uit dat de huidige bottleneck voor snellere laadtijden volledig afhangt van de hitte die ontstaat tijdens snelladen. Enorm veel energie creëert namelijk enorm veel hitte. Hitte die bron, stroomkabel en auto moeten beheren. Dankzij een nieuw ontwikkelde stroomkabel zou de hitte veel beter beheerd kunnen worden.

Sleutelwoord van die nieuwe generatie kabel is "damp". Want via een vloeistof die verdampt (HFE-7100) kan hitte veel beter afgeleid worden. Daardoor kan er niet de gebruikelijke 520 ampère door de stroomkabel maar wel meer dan 2.400 ampère. In theorie zouden EV's daardoor vier keer sneller kunnen opladen. Als je weet dat de meest performante elektrische auto's zoals de Tesla Model 3, Porsche Taycan en Hyundai Ioniq 5/ Kia EV6 nu zo'n 20 tot 30 minuten nodig hebben om het gros van de batterij op te laden. Dan spreken we nu plots over amper 5 minuten.

De keerzijde...

Ford nam alvast geen risico's en nam een patent op deze nieuwe kabel die het EV-landschap wel eens zou kunnen veranderen. De verdere ontwikkeling zou trouwens nog zo'n twee jaar in beslag nemen. Niet verrassend, want moest Ford de nieuwe kabel morgen uitrollen (pun intended), dan is er nog geen elektrische auto op de markt die het hoge vermogen aan kan.

Oplaadkabel Purdue university EV

Daarenboven zorgt het verhogen van de stroom voor het verhogen van verlies tijdens het oplaadproces. Of anders gezegd: Het is niet ondenkbaar dat deze kabel enorm veel energie nodig zal hebben om voor de koeling te zorgen. Je wint dus op vlak van oplaadsnelheid maar potentieel gaat er enorm veel energie (tientallen kWh's) verloren aan het koelingproces.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws