
Mazda lanceert voor de Noord-Amerikaanse markt een nieuwe SUV. Die CX-50 mag je zien als het stoerdere broertje van de CX-5. Europese klanten zullen moeten wachten op grotere broer CX-60 die wel naar onze contreien komt.
De komenden maanden gaat Mazda een rist nieuwe modellen tevoorschijn toveren. Modellen die allemaal het CX-prefix zullen gebruiken. Specifiek gaat het over de CX-50, CX-60, CX-70, CX-80 en CX-90. De eerste van die familie is nu gelanceerd. Met de CX-50 starten de Japanners hun golf van vernieuwing in Noord-Amerika.
Ruige CX-5
Want meteen voor de goede orde: Mazda heeft geen plannen om de CX-50 in Europa aan de man te gaan brengen. Zonde, want de CX-50 mag je gerust zien als een CX-5 die zijn sierlijkheid inwisselt voor een schepje stoerheid. Uitgeklopte wielkasten, plastiek rondom die wielkasten en scherpere bumpers, het staat de CX-50 wel. Op het eerste gezicht zou je denken dat de CX-50 koetswerkpanelen gebruikt van de CX-5 maar dat is dus niet het geval.

Hetzelfde kan gezegd worden over het interieur, want ook daar krijgt de CX-50 zijn eigen aankleding. Mazda blijft vasthouden aan een minimalistische aanpak waardoor enkel de verticale ventilatieroosters in het oog springen.
Geen voorproefje
Hoewel initieel werd gedacht dat de CX-50 zou dienen als motorisch voorproefje voor de internationale markt, liepen we misschien wat te hard van stapel. Want hoewel Mazda aan de vooravond staat van een nieuw generatie zes-in-lijn-motoren en elektrificatie, schuift Mazda de CX-50 initieel naar voren met een vrij brave 2.5-liter viercilinder turbobenzine.

Volgend jaar zal Mazda de spotlight op Europa schijnen met de introductie van de CX-60 en CX-80. Beide wagens zullen op een nieuw achterwielaangedreven platform staan en in het geval van de CX-80 plaats kunnen bieden aan zeven inzittenden.
Recente reacties
Rijtest: Range Rover P530 First Edition (2022)
Tik je de automaathendel echter met één moeiteloze vingerbeweging in zijn sportstand en plant je je...
Door Techno Patat 18 uur geleden
EV's moeten goedkoper of automarkt stort in, waarschuwt Stellantis-topman
Dat Stellantis eens begint met het onderscheid tussen de fleet en particuliere markt wat kleiner te...
Door Johan 2 dagen geleden
Rijtest + video: Mercedes EQE 350+ (2022)
107.000 euro... het is wat de zot ervoor geven wil. Maar, niet verbazend als je weet dat Mercedes...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Nu officieel: vanaf 2035 verbod op verkoop nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren
Met als resultaat dat mensen die geen nieuwe wagen (goedkoopste elektrische wagen met zeker 200 km...
Door Nick 3 dagen geleden