Officieel: Subaru Solterra is elektrische Toyota-tweeling (2021)

Subaru Solterra 2021

Na een bescheiden teasercampagne heeft Subaru het doek gehaald van de Solterra. Subaru’s eerste elektrische SUV – en elektrische auto tout court - ontwikkelde het merk samen met Toyota.

De teasercampagne was eigenlijk volstrekt overbodig, want de Japanners maakten er geen geheim van dat de Subaru Solterra en de Toyota bZ4X technisch en visueel sterk aan elkaar verwant zouden zijn. Dat is trouwens niet de eerste keer: ook de Toyota GT86 en Subaru BRZ volgden dezelfde filosofie, en dat doen de huidige generatie GR 86 en BRZ eveneens.

Subaru Solterra 2021

Geen Toyoka?

Deze Subaru Solterra deelt dus het E-TNGA-platform van de Toyota bZ4X, maar doopt dat om tot e-Subaru Global Platform. De Solterra kiest ook voor lichtjes ander bumper- en lichtblokwerk. In totaal meet de Japanse SUV 4,69 meter, waardoor hij met 7 centimeter verschil de fakkel van de Forester overneemt als Subaru’s grootste. De wielbasis meet net als bij Toyota 2,85 meter.

Binnenin kopieert de Solterra het dashboard van de bZ4X, met een fors centraal infotainmentscherm en hoge zwevende middenconsole met opbergruimte onder. Voor je neus zie je Peugeot-gewijs een hoog geplaatst instrumentendisplay van 7 duim. Over het One Motion Grip Control-stuur – dat Tesla-achtige vliegtuigstuur – rept Subaru voorlopig nog met geen woord.

Subaru Solterra 2021

Twee versies

Ook voor de aandrijving laat Subaru de hand van Toyota niet los. De Solterra krijgt dus eveneens twee versies. Allebei maken ze gebruik van dezelfde lithium-ionbatterij met capaciteit van 71,4 kWh. De ene versie is voorwielaangedreven en haalt zijn vermogen uit een elektromotor van 150 kW (204 pk). De andere gebruikt naar aloude Subaru-traditie vierwielaandrijving en combineert een elektromotor van 80 kW (109 pk) op de vooras met een identiek exemplaar op de achteras. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 160 kW (218 pk).

De FWD-variant geraakt op een volle lading 530 kilometer ver, de AWD-versie geeft 460 kilometer op. Subaru preciseert wel dat het om Japanse cijfers gaat. Voor actieradiuscijfers voor de Europese markt is het wellicht nog wachten tot de lanceringsdatum midden 2022 dichterbij komt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws