Het A-segment staat flink onder druk, maar is niet dood. Toyota ziet toekomst in de Aygo X, een compacte crossover die grotendeels in België werd ontwikkeld.
Te grote kost om te elektrificeren, steeds strengere veiligheidseisen en dus te lage winstmarges: ziedaar in een notendop waarom steeds meer merken het A-segment in Europa links laten liggen. Toyota doet dat niet. Want hoewel zijn spitsbroeders, de Citroën C1 en Peugeot 107, geen opvolging krijgen, is dat wel het geval voor de Aygo. Meer zelfs: na de introductie van de Aygo X Prologue eerder dit jaar verhuisde de hele ontwikkeling naar Toyota’s Europese hoofdzetel in Zaventem.
Groter en ruimer
De Aygo gaat voortaan door het leven als Aygo X, een crossover gestoeld op het GA-B-platform dat ook de Yaris en Yaris Cross gebruiken. Deze nieuwe Aygo X is uiteraard kleiner dan de Yaris-broeders, maar met een lengte van 3,70 meter wel bijna 24 centimeter langer dan zijn voorganger zonder ‘X’. De breedte bedraagt 1,74 meter, de hoogte 1,51 meter, waardoor er meer plaats moet zijn voor passagiers en bagage: de Japanners zeggen dat die met 231 liter zo’n 60 liter ruimer is dan voordien.
Visueel is deze Aygo X vooral in profiel meteen herkenbaar als Toyota. Daar speelt hij tegelijk zijn meest onderscheidende kenmerk uit: de zwarte contrastkleur voor het dak en de C-stijl. Optioneel is er een stoffen schuifdak beschikbaar, terwijl de velgmaten oplopen tot 18 duim. Binnenin domineert het touchscreen van 9 duim het dashboard, met de bijbehorende connectiviteit in de vorm van een smartphone-app, Apple CarPlay en Android Auto. Een JBL-geluidsinstallatie mag in de optielijst niet ontbreken.
Geen hybride
Op vlak van rijhulp rolt Toyota zijn Safety Sense verder uit naar het A-segment. De Aygo X kan onder meer uitpakken met voetganger- en fietserdetectie, een intelligente adaptieve snelheidsregelaar en allerlei ondersteuning om een aanrijding te vermijden. Het motoraanbod is tot slot niet hybride: Toyota plant een 1.0-driecilinder in het vooronder van deze Aygo X, die 72 pk en 93 Nm sterk is. Standaard komt hij met een manuele vijfbak, optioneel is er een nieuwe S-CVT-versnellingsbak. De driepitter belooft verbruiks- en uitstootcijfers van 4,7 l/100 km en 107 g/km. De Toyota Aygo X wordt in 2022 gelanceerd.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden