Audi R8 V10 voortaan enkel nog als Performance (2021)

Audi R8 Performance 2021

Audi voert een subtiele wijziging door voor haar supercar R8. De basisversies van Coupé en Spyder zullen worden vervangen door de performance-modellen. Met die vernieuwing is er voor het eerst ook een R8 V10 Performance RWD. Met meer paarden die naar de achterwielen worden gezonden.

Hoewel Audi het niet me zo veel woorden wil zeggen is het overduidelijk dat het gros van de R8-klanten meteen voor de Performance-uitvoering gaat. Die pompt het vermogen uit de 5.2-liter V10 op van 570 stuks richting 620 pk. Dringend tijd dus om het gamma te versimpelen. Want de basisversies van de R8 gaan op de schop. Voortaan is het al Performance wat de klok slaat. Interessant detail: door die beslissing moest Audi ook met een Performance-uitvoering voor de achterwielaangedreven R8 komen. De R8 V10 Performance RWD is geboren! Met extra vermogen richting de achteras.

570 stuks

Specifiek neemt de achterwielaangedreven R8 Performance het vermogen van de vierwielaangedreven basisversie over die nu niet meer bestaat. Volg je nog? Het gaat dan over 570 pk en 550 Nm koppel. Voordien beschikte de R8 V10 RWD over 540 pk en 540 nm koppel. Een subtiele vermogenswinst dus. Via een sperdifferentieel op de achteras en een 7-trapsautomaat sprint deze nieuwe variant in 3.7 seconden naar de honderd (3.8 voor Spyder). Heb je een stukje ongelimiteerde Autobahn voor je neus, dan kan je zo maar even de 329 km/u aantikken (327 km/u voor de Spyder).

Audi R8 Performance 2021

De R8 V10 Performance quattro kent geen technische wijzigingen. Deze knaap blijft 620 pk en 580 Nm naar de vier wielen sturen. In tijden van drukvoeding en downsizing blijft dit één van de meest auditief heerlijke supercars op de markt. Audi saai? Hoezo?

Audi R8 Performance 2021

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws