Dat er momenteel een compleet gebrek is aan elektrische sportwagens, laat dat duidelijk zijn. Het Zwitserse Piech wil daar verandering in brengen met de GT, een 600 pk sterke elektrische sportwagen naar het recept van de Porsche 911. Niet verrassend, want bezieler Toni Piech is kleinzoon van Ferdinand Porsche. Jep, de oprichter van.
Een werkje van lange aard, zo kan je deze Piech GT gerust noemen. Want in 2019 kregen we al een eerste glimp van deze auto te zien. Toen ging die nog door het leven als de Piëch Mark Zero. Nu, twee jaar later zijn styling en naam wat bijgewerkt om zo tot het finale product te komen. Desalniettemin zullen we nog tot 2024 moeten wachten voor de eerste exemplaren worden geleverd. Al lopen we dan wat vooruit op de feiten. Want wat is deze Piech GT nu juist?
Maatpak
Het antwoord op de vraag hierboven is simpel: de Piech GT is de 911 die Porsche niet durft te bouwen. De Duitse sportwagenbouwer heeft namelijk grif toegegeven dat het haar 911 zo lang mogelijk van volledige elektrificatie weg wil houden. Deze Piech GT toont echter hoe zo'n elektrische sportcoupé er uit zou kunnen te zien. Hoewel we in andere gevallen al snel zouden spreken van "plagiaat", is het in dit geval stiekem gegund. Want de eigenaar van Piech Automotive is niemand minder dan Toni Piech, kleinzoon van Ferdinand Porsche die destijds zowel Porsche als Volkswagen oprichtte. Qua bloedband kan dit tellen natuurlijk.
Terug naar de Piech GT. De tweezitter is een heerlijk klassiek gestileerde coupé geworden. Als een soort van maatpak met subtiele details. Kijk maar naar de fijne achterlichten en de in de deurpanelen verzonken hendels. Ja, een roadster van Tesla zal harder in het oog springen. Maar nemen we er terug even de 911 bij, dan werd die sportwagen van Porsche ook nooit gestileerd om té hard in het oog te springen.
600 pk, 500 km
Onderhuids staat de GT op een zelf ontwikkeld chassis dat de accu's verstopt tussen de inzittenden en over de achteras. Hoewel er geen exacte inhoud wordt gegeven zou de GT op één lading 500 kilometer ver moeten geraken. Daarenboven kan je de auto opladen van leeg tot 80% in amper 8 minuten. Al lijkt dat ons vooral een verkooppraatje. Wel geloven we blindelings in het vermogen onder de kap. Zo herbergt de Piech GT drie elektromotoren. Eentje op de vooras en één aan elk achterwiel. Goed voor een systeemvermogen van 600 pk. Dankzij vierwielaandrijving moet een sprint naar de honderd dan weer mogelijk zijn in 3 seconden. Het relatief lage gewicht van 1.8 ton moet dan weer zorgen voor een scherp rijgedrag.
Dé vraag blijft natuurlijk wanneer we deze GT in productie zien gaan. Piech Automotive heeft er een goed oog op dat de wagen in productie moet gaan tegen 2024. Meer nog, een niet nader genoemde Europese producent zal de productie van de jaarlijkse 1.200 exemplaren op zich nemen. Waardoor het bedrijf de hoogste kwaliteitsnormen kan behalen. Wat dit tenslotte moet kosten? Nog niet geweten. Al reken je maar best op de prijs van een stevig uitgedoste Porsche 911. Of de GT binnen 3 jaar de nodige concurrenten zal kennen? Zonder twijfel. Zo liet eerder ook al MG weten met een elektrische roadster op de markt te komen. Porsche, die werken dan weer in alle stilte aan een elektrische opvolger voor de Cayman.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 14 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden