Genesis GV60 neemt 77 kWh mee naar Europa

Genesis GV60 2021

De Genesis GV60 komt dan toch naar Europa. Daarmee krijgt het Koreaanse EV-platform van de Ioniq 5 en de Kia EV6 er dus officieel een derde telg bij op het E-GMP-platform.

Een dikke maand geleden liet Hyundai-luxedochter Genesis de GV60 zien, een elektrische auto op het E-GMP-platform van de Ioniq 5 en de Kia EV6. Toen was het nog niet geheel duidelijk of Genesis zich aan een terugkeer op de Europese markt zou wagen, maar nu laat het Koreaanse merk weten dat de GV60 wel degelijk onze kant op komt. Tegelijk geeft het al heel wat specificaties vrij.

Genesis GV60 2021

Grote batterij

Hoewel het voorlopig om details van het productiemodel voor de Koreaanse markt gaat, geeft Genesis wel al mee dat alle versies gebruik maken van de batterij met capaciteit van 77,4 kWh. Vertaal je dat naar nettocapaciteit, dan kom je uit op 72,6 kWh, oftewel de ‘grote’ batterij in de Ioniq 5 en Kia EV6. Die versies zijn – voor de Koreaanse markt althans – een achterwielaangedreven versie, een vierwielaangedreven versie en een vierwielaangedreven ‘Performance’-versie.

De RWD-versie gebruikt een elektromotor van 229 pk (168 kW) en 350 Nm, de AWD-versie doet het met 314 pk (234 kW) en 605 Nm. De AWD Performance-versie is tot slot 436 pk (320 kW) en 605 Nm sterk, maar dat stijgt in de Boost-modus naar 490 pk (360 kW) en 700 Nm. Daardoor sprint deze Performance-versie, die om de een of andere reden voorzien is van een Drift-modus, van 0 naar 100 km/u in 4,0 seconden.

Genesis GV60 2021

Vehicle-to-load

Op een volle lading moet de RWD 451 kilometer ver geraken, de AWD 400 kilometer en de AWD Performance 368 kilometer. Het E-GMP-platform betekent dat deze Genesis GV60 net als de Ioniq 5 en Kia EV6 een boordspanning van 800 volt heeft, en daardoor kan snelladen aan 350 kW. Ook de vehicle-to-loadfunctie van 3,6 kW is op deze Genesis GV60 aanwezig.

Genesis GV60 2021

Deze GV60 is in totaal trouwens 4,52 meter lang, en heeft een wielbasis van 2.900 millimeter. De Genesis krijgt tot slot nog heel wat toptechnologie mee, zoals gezichtsherkenning om de deuren te openen en om zetels, stuur, infotainment en head-updisplay af te stellen, actieve geluidsonderdrukking, en Road Preview, dat camera’s en navigatie gebruikt om de intensiteit van de dempers aan te passen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws