Na een laatste financieringsronde heeft Zweedse start-up Volta Trucks in totaal meer dan 60 miljoen euro binnengehaald voor de productie van haar Zero, een elektrische vrachtwagen (7.5 tot 19 ton) die in elkaar zal worden geschroefd bij Steyr Automotive in Oostenrijk dat voorheen bussen en vrachtwagens van MAN bouwde. Wie heeft die Tesla Semi nog nodig?
Juich, vrachtwagenfans aller lande! Want nieuwe deelnemer Volta Trucks is weer een stapje dichter bij productie. De Zweedse start-up wist vorige week maar liefst 37 miljoen euro in nieuw fondsen te vergaren waardoor het 60 miljoen euro achter de hand heeft voor de productie van haar eerste prototypes van de Volta Zero, een vrachtwagen die in verschillende dimensies komt (7.5 tot 19 ton).
200 km
Initieel wil Volta Trucks op de markt komen met een 16-tonner die gebruikt zal worden als een zogenaamde "last mile solution". Anders gezegd: geen vrachtwagen om landen te doorkruisen, wel eentje die een product naar zijn laatste bestemming kan brengen. Extra onderstreept door de specificaties. Zo zal het eerste model een accu herbergen van zo'n 150 tot 225 kWh die moet zorgen voor een range tussen de 150 à 200 kilometer. De topsnelheid is begrenst op 90 km/u en de vrachtwagen mag 8.6 ton laden. Voor de stapelfans; er is plaats voor 16 europaletten achterin.
Wij zijn vooral geïnteresseerd in de opstelling van de cabine. Want net zoals in de Tesla Semi zit de chauffeur centraal. Al kunnen er volgens Volta ook nog twee extra stoeltjes worden geïnstalleerd. Al in 2022 wil Volta haar eerste Zero's op de markt lanceren. Volgens het Zweedse bedrijf zijn er al meer dan 2.500 pre-orders geplaatst. Voor de productie heeft het de voormalige MAN-productiesite van de Volkswagen Group overgenomen in Steyr, Oostenrijk. Benieuwd of we deze vrachtwagen binnenkort op onze Belgische wegen zullen tegenkomen...
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 9 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 14 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 14 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 19 uur geleden