China wil... minder elektrische automerken

China EV's

China, de grootste markt voor elektrische auto's ter wereld, wil minder elektrische automerken op haar thuismarkt. Daarbij wil het niet buitenlandse merken plagen, wel de roedel aan kleine lokale automerken aan banden leggen. Kleinere spelers zullen aangeraden worden om samen te smelten met grotere spelers.

Geloof het of niet maar China telt momenteel zo'n 300 automerken die elektrische auto's produceren en verkopen. Hoewel daar grote spelers tussen zitten gaat het vaak ook over kleine lokale bedrijfjes die niet altijd even kwalitatieve EV's aan de man brengen. De Chinese overheid wil nu paal en perk stellen door het aantal fix terug te dringen. Officieel laat de overheid weten dat het samensmeltingen tussen bedrijven zal aanmoedigen, officieus wordt er aangenomen dat het samensmelten of verdwijnen is.

In de markt blijven

Waarom China plots komaf wil maken met een rist spelers kan wel eens te maken hebben met het globale chiptekort. China wil zichzelf naar voren schuiven als dé grootste producent van elektrische auto's (en elektronica in het algemeen). Door enkele gigantische paraplu's te creëren waaronder automerken moeten samenwerken kunnen grondstoffen gecentraliseerd worden. Nu reikt China nog vaak subsidies uit voor bedrijven die niet veel later failliet gaan. Nodeloos verspilling van geld en resources natuurlijk.

De beslissing van de Chinese overheid past in een groter plan. Zo wil China ook starten met de verkoop van elektrische auto's in meer rurale gebieden en wil het in het gehele land de oplaadinfrastructuur verbeteren. Daarnaast heeft het heilige schrik om haar productievoorsprong en productienoden te verliezen op globaal vlak. Zo beboette het eerder al enkele microchipbedrijven die de prijzen kunstmatig opdreven voor de internationale markt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws