Na zijn Amerikaanse debuut eind vorig jaar kondigt Ford aan dat zijn E-Transit ook naar Europa zal komen. De zuiver elektrische bestelwagen belooft een rijbereik van 317 kilometer en brengt een nieuw infotainmentsysteem met zich mee.
Het segment van de bestelwagens elektrificeert in sneltempo. Na de compactere busjes zoals de Nissan E-NV200 of Peugeot e-Expert zijn nu de grotere exemplaren aan de beurt. In navolging van mastodonten als de Volkswagen e-Crafter en Citroën ë-Jumper brengt Ford ook een elektrische versie van zijn iconische Transit op de Europese markt.
Herkenbaar aanbod
Die E-Transit zagen we eerder al eens, en wel eind 2020 bij zijn Amerikaanse presentatie. De cijfers zijn dus alvast herkenbaar. De elektromotor produceert altijd 430 Nm koppel maar klanten krijgen de keuze uit twee vermogens: ofwel 184 ofwel 269 pk. Op batterijvlak is er niet te kiezen: iedere E-Transit krijgt een accupakket van 68 kWh. Daarmee zou de bestelwagen zo’n 317 kilometer ver moeten komen op één lading, althans volgens de WLTP-cyclus. Daarna laad je de batterij weer op aan een snellader tot 115 kW, waarmee je in 34 minuten een capaciteit van 80% zou moeten bereiken.
Daarnaast blijft de E-Transit op en top Transit. Zo valt zijn koetswerk te configureren in maar liefst 25 lengte- en hoogtematen en bieden die een laadvolume van 9,5 tot 15,1 kubieke meter. Je mag daarbij tot 1.758 kilogram aan gewicht meezeulen, naast het gewicht van de bus zelf wel te verstaan. Ook het ontwerp blijft herkenbaar: op een grille met wat blauwe accenten na is de E-Transit identiek aan iedere reguliere soortgenoot.
Modern infotainment
Los van zijn elektrische aandrijflijn brengt de E-Transit nog een primeur voor Fords bedrijfsvoertuigen met zich mee, namelijk in het infotainmentsysteem. Deze elektrische bestelwagen is de eerste van zijn soort die het SYNC 4-systeem achter zijn aanraakscherm krijgt, een interface die we al kennen uit een aantal personenwagens van Ford. Daardoor krijgt de E-Transit niet alleen Over The Air-updates maar zegt hij ook vaarwel tegen een aantal fysieke knoppen zoals die voor de klimaatregeling. Dat wordt nu namelijk ook bediend via het infotainmentsysteem.
De elektrische versie van de Ford Transit komt begin 2022 op de markt in Europa. Klanten kunnen vooraf beginnen bestellen vanaf oktober 2021.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 20 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden