Dacia Sandero stoot VW Golf van de troon als populairste auto in Europa

Dacia Sandero populairste auto Europa

Elf jaar na het debuut van de eerste generatie is het hem gelukt: in juli was de Dacia Sandero de meest verkochte auto in Europa.

Gewoonlijk gaat er één usual suspect met de titel van meest verkochte auto in Europa lopen: de Volkswagen Golf. Maar volgens analysebureau Jato Dynamics was die situatie vorige maand anders. En hoe: voor de eerste keer in zijn elfjarige geschiedenis werd de Dacia Sandero de populairste auto in Europa.

Vorige maand werden er op het Oude Continent 20.446 exemplaren van de Dacia Sandero verkocht. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar, in coronajaar 2020. Het gaat wel om een lichte daling van 2 procent vergeleken met juli 2019. De nummer twee op de ranglijst, de Volkswagen Golf, werd vorige maand 19.425 keer verkocht. Dat is een daling van maar liefst 37 procent ten opzichte van juli 2020. Ten opzichte van 2019 gaat het om een afname van maar liefst 39 procent.

Populairste auto's Europa juli 2021

De Dacia Sandero profiteert vooral van zijn succes bij particuliere kopers en zijn nieuwe modelgeneratie, die dit jaar werd geïntroduceerd. Tegelijk laten de uitlopers van de coronacrisis en het chipstekort zich bij sommige merken harder voelen dan bij andere, zegt Jato. De totale verkoop van nieuwe auto’s in Europa lag met 967.830 exemplaren maar liefst 24 procent lager dan in juli vorig jaar, en 26 procent lager dan in pre-coronajaar 2019. Meer zelfs: vorige maand zat de Europese autoverkoop weer op het niveau van juli 2012.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 7 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Maarten 19:57
afbeelding van Maarten

Dit verwondert mij niet. De meeste merken worden steeds duurder terwijl de portemonnee niet even snel aangroeit.

a b 14:31
afbeelding van a b

Ik vind het sowieso al de laatste jaren heel raar dat de Golf nog zo populair is.
Het is echt wel een heel dure auto geworden, Volkswagen is zijn segment precies kwijt.
Skoda heeft de plaats van VW ingenomen tussen Skoda en Audi is er niet echt plaats meer lijkt me.

Mathieu 10:22
afbeelding van Mathieu

A B, de Golf is al jaren voor +/-50% van hun verkoop (of zelfs meer) afhankelijk van de salariswagens. Zonder de salariswagens in België zou het autolandschap er hier helemaal anders uit zien, zo ook veel minder Golfjes...

a b 11:36
afbeelding van a b

België is nu wel Europa niet. We zijn maar een klein land. Dus dat zou maar een miniem aandeel van de Golf verkopen kunnen verklaren.
En daarbij net eens gegoogled, zo populair is de Golf nu ook niet meer in lease. Veel andere merken hebben de Golf voorbij gestoken in populariteit en aantal leasecontracten.

Ben Hur 13:35
afbeelding van Ben Hur

Zegt héél veel over de verarming van het Oude Continent. Europa doet er niet meer toe. En dan moeten we nog vele immigratiestromen sponsoren. Komt de volgende 50 jaar niet meer goed.

Jos D. 18:16
afbeelding van Jos D.

Dacia was al vanaf het begin een verkoopsucces. Veel mensen willen gewoon een wagen die hun van punt A naar punt B brengt. En het nieuwe model ziet er beter afgewerkt uit en de nodige gadgets kun je er ook op krijgen. Dus mogelijks is het gewoon een logische evolutie dan een verarming.

Ben Hur 21:14
afbeelding van Ben Hur

Beste Jos,
Dacia was vanaf het begin een koopwaardige wagen voor de prijsbewuste consument; daar twijfel ik niet aan. Als je aan blabla en chichi lak had, dan was een Dacia de ideale meerwaardewagen. Maar als de Dacia nu de populairste is, dan betekent het dat de europese consument de wagenprestige niet meer kan bekostigen. En dat is een harde noot om te kraken. De Europese middenklasse wordt uitgeperst en uitgeschakeld. Ten voordele van? Zakkenvullende burocraten?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws