Voor zijn laatste productiejaar lanceert Honda een extra gepeperde versie van de NSX. Die NSX Type S schopt het tot 607 pk, krijgt een aangepaste ophanging en uniek uiterlijk. Honda zal wereldwijd amper 350 stuks bouwen van deze zwanenzang.
De tweede generatie NSX zal de geschiedenisboeken ingaan als de vergeten supercar. Want terwijl Ferrari, Lamborghini en McLaren met alle aandacht gingen lopen, stond daar Honda met een extreem vooruitstrevende hybride-supercar die zich maar niet in de spotlight wist te wurmen. Zonde, want volgens eigenaars is de huidige NSX een pareltje. Om het laatste productiejaar extra in de verf te zetten (en de verkoop nog wat aan te zwengelen) lanceert Honda samen met Acura nu de NSX Type S.
Schakelrevolutie
Inderdaad, Honda zwaait de NSX niet uit met een Type R-variant, wel een Type S-uitvoering. Waardoor nog maar eens duidelijk wordt dat het Japanse merk wat problemen heeft op de marketingafdeling. Nu goed, de NSX Type S is een tot 350 stuks gelimiteerde versie van de NSX die door de ingenieurs tot de puntjes werd uitgewerkt. Waardoor je dus niet mag zeggen dat het hier gewoon over een unieke kleurstelling gaat en wat extra opsmuk.
Laten we allereerst even naar de motor kijken. De 3.5-liter V6 Hybrid mag voortaan 607 pk en 667 Nm koppel leveren. Dat is 26 pk en 22 Nm meer dan het origineel. Met dank aan aangepaste injectoren, nieuwe turbo's met 6% meer druk en een betere koeling. Daarnaast namen de ingenieurs de 9-traps automaat met dubbele koppeling onder handen. Dat zorgde niet enkel voor 50% snellere schakeltijden, Honda introduceert het ingenieuze "Rapid Downshift"-systeem. Houd je de schakelpeddel om terug te schakelen langer dan een halve seconde ingedrukt, dan zal de NSX Type S automatisch de laagst mogelijke versnelling selecteren voor de huidige gereden snelheid. Een systeem dat van ons part in élke auto met schakelflippers mag.
Batman
Naast de motor en versnellingsbak keek Honda ook nog eens kritisch naar de vierwielaandrijving en elektromotoren. Beide systemen kregen een herkalibratie die afgesteld is op de toegenomen spoorbreedte. Al is die minimaal. Zo staat de NSX Type S vooraan 1 centimeter breder op zijn pootjes, achteraan 2 centimeter. Qua banden keek Honda richting Pirelli die specifiek ontwikkelde P Zero's leveren voor de lichtmetalen velgen. Optioneel biedt Honda trouwens nog een lichtgewicht pakket aan dat dankzij koolstofkeramische remmen, koolstofvezel motorkap en koolstofvezel interieurdelen het gewicht laat dalen met 26.2 kg.
Uiterlijk laat de Type S zich kennen door aangepaste bumpers rondom. De snuit krijgt een scherpere aanblik en extra koelsleuven, de achterkant een dikkere diffuser. Naar wens kan je nog voor het Gotham Gray kleurtje opteren. Waardoor je jezelf even Batman kan wanen. Honda vraagt vlot 150.000 euro voor deze NSX Type-S. Dit of een Jaguar F-Type R?
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden