Op haar thuismarkt verkoopt Kia de Carnival Hi Limousine, een gigantisch minibusje van 5.2 meter met verhoogd dak, achterin twee captain chairs, voetmassagesysteem en genoeg snufjes om een Mercedes S-Klasse het schaamrood op de wangen te toveren. Dit is potentieel het meest luxueuze busje in serieproductie.
Stap je in België de Kia-dealer binnen, dan is het grootste gerief dat je mee naar huis kan nemen de Sorento. Op de Zuid-Koreaans thuismarkt heeft Kia echter een veel ruimer aanbod. De Carnival is er daar eentje van, een groot minibusje van 5.2 meter dat je kan vergelijken met pakweg een Mercedes V-Klasse. In het geval van de Carnival Hi Limousine spreken we echter beter over de Mercedes-Maybach V-Klasse. Een busje dat niet bestaat maar dus wel beschikbaar is in een Zuid-Koreaanse afgeleide.
Voetmassage
De Carnival Hi Limousine bouwt het busje dat normaal plaats heeft voor 11 inzittenden om naar een luxesloep voor vier personen. Al draait het uiteraard vooral om de achterste zitrij. Of iets correcter: twee captain chairs. Plaatsnemen daarin is een belevenis op zich. Zo kan je bij het instappen je schoenen opbergen in een speciaal daarvoor voorzien kastje. Je jas, die geef je af aan je butler en wordt door die butler in de koffer opgehangen in de vestiaire (geen mop). Daarna kan je plaatsnemen op de achterbank en je lekker achteruit laten zakken. Nog wat meer comfort? Waarom niet je voeten laten masseren door een voetmassagesysteem.
Dreigt de verveling toe te slaan, dan kan je op het met 30 centimeter verhoogde plafond kijken naar je favoriete serie dankzij een 21.5-duim scherm. Drankje daarbij? Geen probleem! Neem maar iets uit de centrale koelkast! De drankhouder aan de zijkant houdt je drank dan weer lekker koel of warm. Je smartphone tenslotte? Die laad je uiteraard op via inductie. Hé, het is tenslotte 2021.
3.5-liter V6
De chauffeur voorin, die mag van minstens evenveel luxe genieten. Al zullen zijn voeten wel moeten werken. via de pedalen bedient hij - naast de remmen - de 3.5-liter V6 benzine met 290 pk en 355 Nm koppel. Ook een 2.2-diesel met 199 pk en 441 Nm koppel is trouwens beschikbaar.
De prijs van zo'n luxebusje op wielen? Wel, met een basisprijs van omgerekend zo'n 65.000 euro kunnen we niet zeggen dat we helemaal achterover vallen. Al begrijpen we dat dit voor geen meter zou verkopen in Europa.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden