Budgetalarm: Dacia lanceert dit jaar nieuwe zevenzitter

Dacia IAA 2021

Dacia trekt in september het doek van een nieuwe zevenzitter. Of dit een spirituele opvolger wordt van de Lodgy MPV ofwel een grote broer voor de Duster is momenteel nog niet helemaal duidelijk. Al zal het de eerste auto worden van het Roemeense merk dat wordt gelanceerd onder de nieuwe huisstijl.

Met de Sandero, Spring, Logan en Duster heeft Dacia een relatief jong gamma. De huidige Lodgy draait echter al wat jaren mee. Waardoor het pensioen om de hoek loert. Op het Duitse autosalon IAA zal Dacia een gloednieuwe zevenzitter voorstellen. De kans is groot dat dit de spirituele opvolger wordt van de Lodgy.

SUV of MPV?

Een zevenzitter is uiteraard niet nieuw bij Dacia, want de Lodgy vervult al jaar en dag die taak. Momenteel kan je die Lodgy nog op de kop tikken voor minder dan 14.000 euro. Dat is amper 2.000 euro per inzittende. Er is geen enkel merk dat beter kan doen. In september zal Dacia echter een nieuwe zevenzitter voorstellen. En gezien de tanende interesse in MPV's en de stijgende interesse in crossovers is de kans reëel dat Dacia's nieuwe zevenzitter een crossover zal worden.

Dacia IAA 2021

We weten namelijk al langer dat Dacia werkt aan een grote broer voor de Duster. Met de Bigster concept toonde het merk zelfs al een eerste voorproefje. Benieuwd of ook de prijs bigger zal worden...

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
andre123 10:07
afbeelding van andre123

zolang dacia haar belangrijkste reden voor succes maar niet verwaarloosd,
haar budgetopdracht!
na 11 jaar en buiten normale onderhoud slechts 1 rekening voor airbaglampje(77.75e).
hopelijk houd hij het op deze manier nog jaren vol en dan wordt de volgende(2e) wagen zeker weer dacia!
dure alternatieven zijn er genoeg.

Dominique 09:47
afbeelding van Dominique

De enige reden waarom mensen best geen Dacia kopen is het veiligheidaspect.
Zie euroncap....
vb. Dacia Sandero/Logan 2021: 2 sterren. De oudere Duster heeft 3 sterren, wat nog heel weinig is in vergelijking met andere merken.

Veiligheid heeft zijn prijs...

John 22:15
afbeelding van John

https://autofans.be/nieuws/officieel/47546-euro-ncap-buist-dacia-sandero...

Het is dus voornamelijk voor het ontbreken van veiligheidsnufjes.

Dominique 08:36
afbeelding van Dominique

Dat klopt. Maar het is en blijft een budget auto. En als dat de reden is voor aankoop, dan geef je geen extra geld uit aan bijkomende (veiligheids) features

John 22:15
afbeelding van John

Juist, daarom vind ik de beoordelingsmanier van NCAP niet echt correct: bij vele auto's zijn die bijkomende veiligheidsfeatures in optie. Als je er niet voor bijbetaalt, dan zou je in principe ook rondrijden met een auto met niet 5 maar 4 of 3 sterren. Enkel omdat een merk het aanbiedt, krijgt hij meer sterren. Die strenge eisen aan veiligheidsfeatures was dacht ik omdat bepaalde ervan binnen enkele jaren ook verplicht worden (bij nieuwe auto's)

Persoonlijk zou ik liever zien dat van elke elke auto het basis-model wordt gecrash-test en beoordeeld = basis score. Nadien mogen ook alle andere veiligheids extra's getest worden = extra score. Geeft volgens mij een objectievere beoordeling ervan.

andre123 16:11
afbeelding van andre123

dus als we die redenering doortrekken moeten alle tweedehands van enkele jaren van de markt gehaald worden ,en mag men alleen nog rijden met dure tanks?
op veiligheidsgebied is er inderdaad een achterstand,maar vergelijk een sandero eens van 10 tal jaren geleden en nu....
eind jaren 90 beschikte een renault megane 1600 rt(luxeversie dus)niet eens over passagiersairbag,abs enz..........
veiligheid heeft inderdaad zijn prijs,maar haalbaarheid(en betaalbaarheid) is voor iedereen anders.
de veiligheidsnormen worden steeds strenger ,een vijf sterren van 10 j geleden haalt die nu ook niet meer....
schroothoop dus?
de twee sterren op de sandero zijn een gamma gemiddelde,de basisversie trekt het gemiddelde omlaag door enkele minpunten,de gemiddelde is minstens even veilig dan een dikwijls duurdere tweedehands.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws