Autogroep Stellantis heeft maar liefst 13 merken in haar portefeuille. Van Citroën, over Maserati tot Dodge. Al die merken zullen de komende jaren zowat 30 miljard euro uitgeven aan een elektrische inhaalslag. Daar horen natuurlijk ook (foute) slogans bij. Zo gaat vanaf 2024 Alfa Romeo door het leven als Alfa e-Romeo. Geen zorgen, het kan nog fouter...
Gisteren was een belangrijke dag voor autogroep Stellantis. De groep die een samensmelting is van PSA en FCA had namelijk nog geen uniforme strategie richting elektrificatie. Peugeot, Citroën, Opel, DS, Abarth, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram en Lancia zetten nu hun neus in dezelfde richting. Met een investering van maar liefst 30 miljard euro voor gedeelde elektrische technologieën. Van platformen over aandrijvingen tot accu's. Stellantis was zelfs zo trots dat het nieuwe "elektrische" slogans bedacht voor de merken. Al hopen we dat er niet al te veel van het budget naar die slogans ging. Kijk even mee:
Abarth: Heating Up People, But Not the Planet
Alfa Romeo: From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo
Chrysler: Clean Technology for a New Generation of Families
Citroën: Citroën Electric: Well-Being for All!
Dodge: Tear Up the Streets… Not the Planet
DS: The Art of Travel, Magnified
Fiat: It’s Only Green When It’s Green for All
Jeep: Zero Emission Freedom
Lancia: The Most Elegant Way to Protect the Planet
Maserati: The Best in Performance Luxury, Electrified
Opel: Green is the New Cool
Peugeot: Turning Sustainable Mobility into Quality Time
Ram: Built to Serve a Sustainable Planet
Commercial Vehicles: The Global Leader in e-Commercial Vehicles
Groen is het nieuwe cool, serieus Opel? Het is 2021, groen zou het nieuwe normaal moeten zijn. Enfin, Stellantis is meer dan serieus, getuige de investering van 30 miljard. Tegen 2030 wil het in Europa dat 70% van alle verkochte auto's kunnen pronken met een "lage emissie". Al laat net die term "lage emissie" nogal wat ruimte vrij op het speelbord. Want wat is lage emissie? We gokken alvast op een mix van plug-inhybrides en elektrische modellen. Daarenboven zal de groep 4 nieuwe elektrische platformen ontwikkelen die - als we het goed begrijpen - ALLE elektrische auto's van de 13 merken moet bedienen. Van petieterige stadswagen tot stoere body on frame offroaders.
Tegen 2025 moet de investering haar vruchten afwerpen. Benieuwd welke nieuwe modellen we de komende jaren te zien gaan krijgen. Niet in het minst van Lancia.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden