Laat je de hypercar Evija even buiten beschouwing, dan is deze Emira het eerste volledig nieuwe model van Lotus sinds de Evora uit 2008. Tegelijk is de nieuwkomer wellicht de laatste Lotus die volledig rekent op een klassieke verbrandingsmotor.
Sinds het door de Chinese Geely-groep is overgenomen, heeft het kleine Lotus weer ambitieuze toekomstplannen. Daar hoort een elektrische transformatie bij, maar ook heel wat nieuwe modellen, waaronder de elektrische hypercar Evija. Deze nieuwe Emira staat iets dichter bij het gewone volk, met een prijskaartje vanaf 72.000 euro.
Flinke sprong voorwaarts
Daarvoor krijg je een 4,41 meter lange sportwagen die dagelijks bruikbaar wil zijn. De Emira leent bovendien gretig van de Evija voor zijn design, met gesculpteerde en scherpe lijnen en grote koelsleuven voor de motor centraal achterin. De Emira rijdt altijd op 20-duimsvelgen, omgord met Goodyear Eagle F1 Supersport-rubber, of Michelin Pilot Sport Cup 2 als je voor het Lotus Drivers Pack kiest.
De assemblage- en afwerkingskwaliteit maakt volgens Lotus een flinke sprong voorwaarts vergeleken met de Elise, Exige en Evora, die met zachte hand naar de uitgang werden begeleid. Ook in het interieur, waar elektrische zetels, een infotainmentsysteem, parkeersensoren, rijstrookhulp, Apple CarPlay en Android Auto haast on-Lotus klinken.
Mercedes-makelij
De nieuwe onderhuidse architectuur van deze Lotus Emira vertrekt wel van dezelfde aluminium structuur als de Evora, maar krijgt compleet andere afmetingen en een andere invulling. Lotus geeft de Emira standaard een dagelijks bruikbare Tour-afstelling voor het chassis. Kies je opnieuw voor het Lotus Drivers Pack, dan krijg je een iets stijvere Sports-afstelling. En Lotus blijft Lotus: de stuurinrichting is nog steeds hydraulisch.
Onder de motorkap centraal achterin gebruiken de Britten voor de ‘First Editions’ opnieuw de 3,5 liter grote V6 van Toyota-makelij uit de Evora en Exige. Daarnaast heeft Lotus een samenwerking met Mercedes-AMG afgesloten: de ‘instapmotor’ wordt vanaf 2022 een 2.0-viercilinder turbo van Duitse oorsprong, wellicht dezelfde als die in de Mercedes-AMG A 45.
Nog even afwachten
Veel meer technische details geeft Lotus nog niet vrij, behalve dat je manueel, automatisch of met dubbele koppeling kunt schakelen, en dat de vermogens variëren tussen 360 pk en 400 pk. De sprint naar 100 km/u duurt “minder dan 4,5 seconden”, de topsnelheid gaat richting 290 km/u. En het gewicht van deze nieuwe Lotus Emira? Minimum 1.405 kilogram.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden