Een tijdje terug schoof Volkswagen de opgefriste Polo naar voren. Nu is het tijd voor het GTI-derivaat. Die krijgt meer vermogen onder de kap, grotere schermen in het interieur en een opgepoetst uiterlijk.
Zo graag gezien de Golf GTI, zo onder de radar blijft de huidige generatie Polo GTI. Met dank aan aandachtstrekkers zoals de Ford Fiesta ST en Toyota GR Yaris natuurlijk. Nu ook Hyundai nog eens de i20 N heeft gelanceerd vond Volkswagen het tijd om het verhaal van de Polo GTI wat aan te scherpen.
Stoerdere outfit
Uiterlijk kan je dat aanscherpen alvast letterlijk nemen. Want het pre-facelift model was zo subtiel dat je al naar de GTI-badge moest zien om door te hebben dat het hier over een performant model ging. De opgefriste versie krijgt een meer uitgesmeerde smoel en strakkere koplampen. Het laat de voorkant wat lijken op een jongere Golf GTI en dat is geen slechte zaak. Achteraan werden de vrij banale achterlichten eveneens ingeruild voor exemplaren die een stuk doorlopen in de kofferklep. Met elkaar verbinden doen ze niet maar het lijkt de Polo GTI wel wat breder op z'n pootjes te zetten. Het GTI-logo prijk voortaan trots onder het VW-logo. De dubbele einddemper links in de diffuser blijft present en krijgt tegenwoordig gezelschap van een streep in koetswerkkleur.
Binnenin zijn de updates vooral van technologische aard. Denk dan aan een opgefrist infotainmentsysteem met een 8-duims dan wel een 9.2-duims scherm centraal en een standaard 8-duims scherm pal voor je neus dat kan groeien tot 10.25-duim. Het stuur is ook nieuw en de bediening van de verwarming doe je tegenwoordig door VW's streelstrookjes onderaan. Fan... zijn we daar niet van.
+7 pk
Voorin de Polo GTI blijft een opvallend grote motor liggen. Want waar Fiesta ST een kleine 1.5 driecilinder gebruikt en de Hyundai i20 N een 1.6 viercilinder, blijft de Polo GTI gebruik maken van een 2-liter viercilinder met turbo. Die EA888 is stiekem ook het motorblok dat in de 300+ pk sterke Golf R wordt gebruik. In de Polo GTI wordt dat vermogen evenwel beperkt tot 207 pk en 320 Nm koppel. Al is het tuningspotentieel voor deze viercilinder voorin de GTI wel duidelijk. Op zoek naar een wolf in schaapskleren? Zoek niet verder!
Zoals het een goede GTI betaamt stuurt de Polo GTI zijn kracht naar de voorwielen. Tegenwoordig gaat dat via een DSG-automaat met zeven trappen. De opgefriste Polo GTI doet de sprint naar de honderd in 6.5 seconden en topt op 237 km/u. Een handbak of sperdifferentieel zitten niet in het aanbod.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 13 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden