We zouden het haast vergeten, maar de Land Cruiser, Toyota’s grootste, doet al dienst sinds 2007. De Japanners hebben ‘m nu eindelijk in het nieuw gestoken, met onder meer een gloednieuw platform.
In autotermen is het een uitgemolken cliché, maar de Toyota Land Cruiser is nog een van die ‘laatste der Mohikanen’. Een rasechte klassieke offroader op een ladderchassis, die meer geeft om de echte jungle dan de vervloekte ‘urban jungle’. Een nichemodel dus – en meteen de reden waarom de uitgaande generatie 14 jaar in roulatie bleef – maar desondanks geen simpele klus om op te volgen.
Nieuw platform
Toyota heeft desondanks de klus geklaard: de Land Cruiser 200 wordt nu opgevolgd door deze Land Cruiser 300. De Japanners zetten hem op het Toyota New Global Architecture-platform, en meer bepaald de GA-F-variant. Goed nieuws voor de terreinprestaties, want dat is een specifiek ladderchassis. Het nieuwe chassis is stijver, sterker en lichter, waardoor deze nieuwe Land Cruiser zo’n 200 kilogram lichter is geworden dan zijn voorganger.
Visueel zul je hem wel nog steeds meteen herkennen als Land Cruiser. Vooral in profiel is Toyota trouw gebleven aan de lijnen van het uitgaande model, terwijl het ontwerp vooraan en achteraan strakker werd getrokken, met onder meer scherper getekende lichtblokken en een dito radiatorrooster. Binnenin spreek je net niet over een revolutie: het verouderde dashboard werd ingeruild voor een gloednieuw en strakker exemplaar, met een brede middentunnel en hoog gepositioneerd infotainmentscherm.
Terreinhulp
Het nieuwe platform zorgt voor opgewaardeerde rijhulp, dat bij Toyota nog steeds Safety Sense heet. De Land Cruiser heeft bijvoorbeeld al zijn aanrijdingswaarschuwingen verscherpt, en beschikt nog steeds over uitgebreide terreinhulp. Zo geeft de Multi-Terrain Monitor een real-time-beeld van het wegdek onder en rond de auto, en kiest het Multi-Terrain Select-systeem automatisch de juiste rijmodus.
Onder de motorkap spreekt Toyota voorlopig over twee motoren: een 3,5 liter V6 met twee turbo’s op benzine, en een 3,3 liter grote V6-diesel, eveneens met twee turbo’s. Of er op termijn ook een kleinere viercilinderdiesel zijn opwachting maakt – zoals de 2.8 D-4D voordien – willen de Japanners nog niet kwijt. Wel zijn alle motoren voorzien van een gloednieuwe tientrapsautomaat.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 20 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden