Het is alweer even geleden dat we nog van Czinger hoorden. Het Amerikaanse hypercarmerk belooft nu de productieversie van deze Czinger C21, voorzien van liefst 1.250 pk.
De productieversie wijkt lichtjes af van de hypercar die het merk een tijd geleden al voorstelde. Zo is hij breder - hij meet nu 2,05 meter breed - en heeft hij een hogere topsnelheid. Die topsnelheid verkrijgt Czinger door twee elektromotoren te combineren met een dikke 2,88 liter V8 motor. Dat moet zowat de kleinste V8 van dit moment zijn, toch?
in één seconde de wereld uit
De combinatie is alvast goed voor 1.250 pk, een extreem cijfer als je in overweging neemt dat de Czinger 21C slechts 1.240 kilogram weegt. In 1,9 seconden bliksemt de wagen zijn inzittenden dan ook van 0 naar 100 km/u. De 300 km/u haalt hij in slechts 13,8 seconden. In die tijd zit een Dacia Spring nog niet eens aan 100 km/u... De 400 km/u wordt bereikt in 21.3 seconden. Glupss... De topsnelheid van dit monster ligt op 452 km/u, dat is 30 kilometer per uur hoger dan de oorspronkelijke versie die Czinger voorstelde.
Voor wie bovenstaande vermogen wat aan de magere kant is, is er goed nieuws. Czinger meldt dat er nog een upgrade van 100 pk beschikbaar is, zodat 1.350 pk beschikbaar is. Handig als je buurman per toeval dezelfde wagen gekocht heeft natuurlijk. De Czinger krijgt een automatische zevenversnellingsbak en Czinger wil de wagen als eco-friendly positioneren. Dat klinkt gek, maar de wagen kan op verschillende brandstoffen rijden. Zo doet hij het goed met gerecycleerde methanol en zijn ook e-fuels mogelijk.
Czinger zal 80 exemplaren van deze 21C gaan bouwen al gaan die er niet allemaal hetzelfde uitzien. Behalve deze versie komt er ook eentje speciaal voor circuitgebruik.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden