Officieel: nieuwe Skoda Fabia in vijf weetjes (2021)

Skoda lanceert de nieuwe Fabia en die is groter en breder. Toch is dat niet het enige dat er verandert aan deze kleine Tsjech. Hij krijgt ook een hoop nieuwe technologie aan boord.

Generatie 4 van de Skoda Fabia toont alweer heel wat wijzigingen tegenover zijn voorganger. De hatchback die zich mag meten met de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza is al sinds 1999 het goedkopere alternatief voor zijn neefjes. In deze nieuwe generatie stopt Skoda wat meer van hun ruimte-argument al is dat niet de enige vernieuwing.

groter dan ooit

De nieuwe Skoda Fabia is de laatste van de drie musketiers die naar het MQB A0-platform overstapt, het platform voor de kleine auto's van de VW-groep. Als gevolg daarvan mag de Fabia wat groter getekend worden door Oliver Stefani en zijn team, er komt zomaar even 11,1 centimeter bij in de lengte, zodat hij nu in totaal 4,11 meter meet. In de breedte krijgt hij er 5 centimeter bij, in de hoogte verliest hij een centimeter, zodat het design meer gedrongen lijkt. Ook de wielbasis profiteert mee van het nieuwe platform, die meet tegenwoordig 2,56 meter lang. Skoda maakt het imago van ruimtewonder ook in dit segment weer waar door met een bagageruimte van 380 liter uit te pakken, 50 liter meer dan bij de vorige generatie, evenveel als een Volkswagen Golf en alvast 30 liter meer dan bij de VW Polo. Straf!

Skoda Fabia (2021)(officieel)

De looks van de Fabia krijgen een serieuze vernieuwing mee. De koplampen worden net als bij de Octavia en de Kamiq hoog naast de grille gezet en worden op de duurste versies met full LED-technologie uitgerust. Ook de achterlichten krijgen die technologie optioneel mee en doen wat denken aan de verlichting van de Octavia. De Fabia is verder met een cW-waarde van 0,28 het meest aerodynamische model in zijn klasse en dat is dan weer gunstig voor het verbruik.

Skoda Fabia (2021)(officieel)

virtuele assistent

Skoda voorziet de Fabia van een hedendaags interieur. Dat wil zeggen dat je een tweespakig stuur standaard krijgt, net als de ronde ventilatiemonden. Het scherm van het infotainmentsysteem is afhankelijk van de gekozen versie 6, 8 of 9,2 inch groot. Optioneel is er voor het eerst ook een Virtual Cockpit te krijgen op de Fabia, een digitaal instrumentenpaneel voorzien van een 10,25 inch groot display. Verder zijn er nog wat zaken te herkennen van bij de Volkswagen Polo, zoals het paneeltje van de klimaatregeling - dat gelukkig nog steeds fysiek aanwezig is en niet in het infotainmentsysteem vervat zit.

Skoda Fabia (2021)(officieel)

dashcam dabei

Skoda speelt nog altijd 'Simply Clever' en monteert zo een dashcam tegen de voorruit. Dat is echter niet het enige handigheidje. De Tsjechen geven de nieuwe Fabia ook voorzetels waarvan de rugleuningen plat kunnen, een verwijderbare bekerhouder en een USB-C-aansluiting in de binnenspiegel, handig als je je telefoon op een zuignap tegen het raam wil hangen. Daarnaast rust Skoda de Fabia uit met allerlei veiligheidssnufjes. Nieuw is daarbij de verkeersbordherkenning maar er zijn ook andere nieuwe zaken zoals adaptieve cruise controle, Park Assist, Manoeuvre Assist en een bijgewerkte Side Assist.

Skoda Fabia (2021)(officieel)

geen diesels meer, ook geen elektriciteit

Skoda schrapt bij de lancering van de nieuwe Fabia de diesels uit het aanbod. Zo komt het dat de Fabia enkel nog met benzinemotoren beschikbaar is. Dat aanbod begint bij de 1.0 MPI met 80 pk voor de internationale markt. Daarboven staan de tubogeblazen1.0 TSI met 95 pk en 110 pk. Die laatste wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesbak en kan optioneel worden gekozen met DSG7-automaat. Bovenaan het aanbod komt de 1.5 TSI met 150 pk, goed voor 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Alleen benzine, dat wil zeggen dat er ook geen elektrische Fabia in de pijplijn zit. Die zou te duur zijn voor de filosofie die Skoda bij de Fabia hanteert.

Skoda Fabia (2021)(officieel)

Geen RS, wel een Combi

Je leest het al, ook Skoda doet wat Seat doet. Er komt geen hete peper-versie van de Skoda Fabia, de vRS-benaming blijft dus in de koelkast waar Skoda 'm twee generaties terug opborg. Skoda vindt het niet te rechtvaardigen om een RS te maken voor zulk een kleine doelgroep binnen het B-segment. Bij Hyundai denken ze daar nochtans anders over, zij lanceerden de i20 N.

Skoda Fabia (2021)(officieel)

Verder is er wel goed nieuws voor de ruimteliefhebbers, want de 380 liter bagageruimte van de hatchback kent straks nog een overtreffende trap in de Fabia Combi. Er was een tijdje twijfel over de opvolger van die break, al zou hier volgens Skoda dan weer wél een markt voor bestaan, al lijken ze daar vandaag de enige te worden. De Fabia Combi is nog niet voor direct, hij zou pas voor 2023 voorzien zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 15:36
afbeelding van JL

Hoera, eindelijk nog een merk dat een "mini-break" durft maken! Die dingen zijn geniaal. Want koffervolume wordt al te vaak bekeken in hoogte, bij een beperkt oppervlak.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws