BYD EA1 is elektrisch hatchback met "1.000 km range"

BYD EA1 Blade Battery E-Platform 3.0

Chinese autofabrikant BYD heeft een nagelnieuw platform ontwikkeld voor elektrische auto's dat gebruik maakt van haar experimentele bladbatterijen. Dat E-Platform 3.0 zorgt voor een riante range, afgenomen brandgevaar en wordt door BYD aangeboden aan andere automerken. De EA1 moet dat platform in de spotlight zetten.

Het autosalon van Shangai is volop aan de gang en daaruit blijkt nog maar eens hoe belangrijk de elektrische auto geworden is voor de sector. Want bijna elke hoek van dat salon staat volgepropt met nieuwe EV's. Niet anders bij BYD dat met de EA1 hatchback een belangrijk nieuwtje met de wereld heeft te delen. Het gaat dan niet zozeer over het design van de wagen, wel over de technologie onder de carrosserie.

Blade battery

Deze EA1 is namelijk BYD's eerste auto die gebruik mag maken van het nieuwe modulaire E-Platform 3.0. En voor je in slaap valt: laten we even uitleggen wat er zo interessant is aan dit platform. BYD mag namelijk niet zo bekend klinken als Volkswagen of Audi, toch is het Chinese automerk enkele vooruitstrevende technologieën aan het introduceren op de automarkt. Centraal daarbij staat de bladaccu van het merk ook wel - hipper - de Blade Battery genoemd. Die gebruikt lithium-ijzer-fosfaat als kathode in plaats van lithium-oxide met kobalt. En voor je terug in slaap sukkelt: de voordelen daarvan zijn interessant.

BYD EA1 Blade Battery E-Platform 3.0

Zo kan je op dezelfde oppervlakte een stukje meer energie opslaan in zo'n bladbatterij dan tegenover een lithium-ion-accu. Anders gezegd: kleinere batterijen maar toch meer range! Daarnaast is de bladbatterij van BYD uitzonderlijk veilig gebleken tegen brandgevaar. Dit bewees het bedrijf vorig jaar met een rist crashtesten. Daarenboven doorboorde het bedrijf ook een opgeladen accu, zwierde het eentje in een oven van 300 graden Celsius, plette het een accu en laadde BYD een bladbaterij op tot 260% van haar capaciteit. Telkens opnieuw vond er geen ontploffing of brand plaats. Kortom: compacter én veiliger, die bladbatterij van BYD.

150 km range/ 5 minuten

Om de technologie aantrekkelijker te maken voor potentiële klanten (en de ingenieurs binnen het bedrijf) verpakt BYD die accu nu in haar nieuwe modulaire platform. Dat E-Platform 3.0 kan dienen als een soort van skateboard voor een uitgebreid gamma van elektrisch auto's. In zijn strafste opstelling (BYD geeft geen exacte details mee) kan dat platform zorgen voor een range van 1.000 km (volgens de Chinese NEDC-cyclus) en een sprint naar de honderd van 2.9 seconden. Daarenboven is het platform uitgerust met een 800 volt-laadstructuur zoals dat het geval is bij de Porsche Taycan en Kia EV6. Daardoor kan je de accu vliegensvlug opladen. BYD spreekt zelfs over 150 kilometer per 5 minuten.

BYD EA1 Blade Battery E-Platform 3.0

Kijk, plots is deze EA1 hatchback van BYD best interessant. Al stopt het verhaal daar niet. Zo heeft BYD al eerder te kennen gegeven dat het haar platform beschikbaar wil stellen voor geïnteresseerde automerken/ bedrijven. Net zoals pakweg Ford het elektrische MEB-platform van Volkswagen gaat gebruiken. BYD werkte in het verleden al samen met Mercedes en Toyota.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws