De in het westen gesanctioneerde technologiegigant Huawei heeft in thuisland China het doek gehaald van de Cyrus Huawei Smart Selection SF5. Nee, geen nieuwe smartphone... wel een auto! Een EV met range-extender die pocht met 1.000 km range en 552 pk.
Ondanks de sancties in de VS en de slechte PR in Europa draait technologiegigant Huawei nog steeds miljardenwinsten. Na onder andere smartphones en tablets betreedt het bedrijf nu ook de automarkt. Waar Apple niet in wist te slagen, doet Huawei nu gewoon. Al moeten we daar wel een kanttekening bij maken...
Leentje buur
De Cyrus Huawei Smart Selection SF5 die op het autosalon van Shangai wordt voorgesteld heeft namelijk niet enkel een idiote naam, de auto is in essentie een SF5 van het Chinese automerk Seres. Huawei kleeft dus haar naam vast aan een bestaande auto. Desalniettemin zegt Huawei dat het met Seres samen werkte aan de aandrijflijn en software van deze SUV. Het centrale brein, Huawei DriveONE genaamd, moet er voor zorgen dat deze Chinees een range van 1.000 km voor kan leggen.
Als je denkt dat het over een pure elektrische range gaat, dan kom je van een kale reis terug. De Cyrus Huawei Smart Selection SF5 (en dat is de laatste keer dat we die naam schrijven) gebruikt namelijk een potige range-extender om de accu onderin te voorzien van energie. In detail gaat het dan over een 1.5-liter benzine van 112 pk die dient als generator om tijdens het rijden de accu op te laden.
Ook voor ons?
Dimensies van die accu geeft Serres/ Huawei niet mee, al is met een volle accu 180 km in de NEDC cyclus mogelijk. We gokken dan ook op een kWh'tje of 30. Qua aandrijving heb je als klant de keuze uit één elektromotor of twee elektromotoren (één op elke as). Die laatste variant is goed voor 552 pk en 820 Nm en zorgt voor een sprint naar de honderd in 4.7 seconden.
Vanaf deze maand kan je in Chinese Huawei-stores terecht voor deze SUV met een startprijs van omgerekend 27.700 euro. Of we deze Huawei ooit in onze contreien gaan zien? Ach, zijn er nog zekerheden in het leven?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 5 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 8 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden